Naar
boven

SERP

Het woord SERP is eigenlijk een afkorting en staat voor ‘search engine results page’. Dit is de resultatenpagina van een zoekmachine en wat je dus te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht hebt ingevoerd in bijvoorbeeld Google. Deze resultatenpagina toont een lijst met relevante webpagina’s, met daarbij hun titels, de url’s en een korte beschrijving van de pagina naar aanleiding van het betreffende zoekwoord. Naast deze ‘standaard’ zoekresultaten vind je op de SERP ook advertenties van websites die inspelen op jouw zoekterm.

Het belang van de SERP

Wat wil je van de SERP? Uiteraard wil je dat jij zo ver mogelijk bovenaan staat, maar wat je ook wil is dat de bezoekers van daaruit doorklikken naar jouw pagina. DIe doe je voornamelijk door te zorgen dat je title tag, je url en je meta description zo revelant en uitnodigend mogelijk zijn. Uiteraard maak je hierbij gebruik van de zoekwoorden uit je keyword analyse, die in de title tag en de meta description het beste vooraan kunnen staan. Zorg in de meta description ook voor een ‘call to action’: laat de bezoekers weten dat ze op jouw pagina gaan vinden wat ze zoeken. Wees origineel en geef ook iedere pagina unieke metagegevens.

SERP checker

Het is mogelijk om te checken waar je eindigt in de zoekresultaten zonder honderden resultatenpagina’s door te hoeven spitten. De zogenaamde Search Engine Ranking Position helpt je om in enkele seconden te weten te komen op welke positie je bevindt als het gaat om een specifiek zoekwoord. Er zijn veel (gratis) SERP checkers, in de vorm van bijvoorbeeld software of een online checker. Zo hou je snel en gemakkelijk in de gaten of je op de goede weg zit als het om de zoekmachine optimalisatie voor je website gaat.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!