Naar
boven

Short tail

De termen short tail en long tail hebben alles te maken met zoekwoorden. Doe je een zoekwoordenonderzoek met woorden die op jouw zaak/branche van toepassing zijn, dan zul je veel verschillen zien in zoekvolumes. Een zoekwoord waar enorm vaak op gezocht wordt, dat dus zeer populair is, heet een short tail zoekwoord. Een long tail zoekwoord is het tegenovergestelde, de zoekwoorden waar minder op gezocht wordt.

Een short tail keyword kenmerkt zich vaak door het feit dat het een heel breed zoekwoord is. Zo zoeken heel veel mensen dagelijks op het woord ‘fiets’ (short tail), maar veel minder zoeken er op ‘blauwe herenfiets’. Hoe specifieker en uitgebreider de zoekterm is, hoe groter de kans dat er minder zoekvolume op zit. Dit zijn de long tail zoekwoorden.

Short tail keyword: belangrijk voor SEO?

Als je met SEO bezig bent, wil je natuurlijk zo goed en zo snel mogelijk scoren. Vaak denken mensen dat ze op zoek moeten gaan naar de woorden waar de meeste zoekvolume op zit, omdat ze daar dan het meest mee scoren. DIt is meestal niet waar. Als jij een fietsenzaak hebt, en je optimaliseert je pagina voor het woord ‘fiets’, dan heb je ontzettend veel concurrentie van al die andere fietsenzaken in Nederland en zal de kans dat jouw website bovenaan komt te staan in Google heel klein zijn. Optimaliseer je bijvoorbeeld op één van je producten (voorbeeld: blauwe batavus herenfiets), waar misschien tien keer per maand naar gezocht wordt, dan heb je veel minder concurrentie. Dat niet alleen, de kans dat bezoekers op jouw website gelijk vinden wat ze zochten is veel groter. Dit kan leiden tot meer conversies.

Conclusie

Zorg dat je goed voorbereid bent en een uitgebreid zoekwoordonderzoek hebt waar je op terug kunt vallen. Het is beter om je te concentreren op de long tail zoekwoorden, die gerichter zijn en goed samenhangen met jouw producten of diensten. Zo heb je minder te maken met concurrentie en stuur je de bezoeker gerichter naar je website.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!