Naar
boven

Sitelinks

We zijn ze allemaal wel eens tegen gekomen: sitelinks. Maar wat zijn dit precies? Sitelinks zijn extra links of URL’s die getoond worden onder de title tag in de organische zoekresultaten. Op een sitelink kan geklikt worden, net als op de title tag. Ze vormen een soort sub-menu van pagina’s onder een bepaald zoekresultaat. Sitelinks zijn in principe onderdeel van het eerste zoekresultaat. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers eerder klikken op een website met dergelijke sitelinks. Een goede reden dus om even stil te staan bij deze sitelinks.

Voordelen sitelinks

Zoals eerder genoemd blijkt uit onderzoek dat bezoekers eerder klikken op een website met dergelijke sitelinks. Er zijn echter meer voordelen. De rest van de zoekresultaten wordt namelijk verder naar onder gedrukt doordat het tonen van sitelinks ruimte in neemt. Deze overige zoekresultaten worden gezien als concurrenten voor jouw website, omdat bezoekers even goed op die website kunnen klikken dan op die van jou. Deze ‘concurrenten’ verschuiven dus een stuk naar onder wanneer jouw website wordt getoond met sitelinks. Daarnaast krijg je hiermee de mogelijkheid om meer pagina’s van je eigen website te laten zien. Sitelinks verhogen dus de exposure van je website.

Hoe krijg ik sitelinks?

Sitelinks kun je niet zomaar aanmaken. Google bepaalt wanneer er sitelinks worden getoond. Ook bepaalt Google welke links dit zijn en welke tekst erbij komt te staan. Er moet daarom een goede structuur in de website zitten en de technische kant van je navigatie moet transparant zijn voor zoekmachines. Niet alleen de hoofdpagina moet relevant zijn voor de zoekopdracht, ook de sub-pagina’s die Google selecteert voor sitelinks moeten relevant zijn voor de zoekopdracht.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!