Naar
boven

Title tag

De title tag, ook wel bekend als meta title, is een zeer belangrijk onderdeel van je webpagina: de titel. Met een goede title tag kan je pagina al snel beter scoren in Google, omdat deze je belangrijkste zoekwoord bevat en in het kort samenvat waar je pagina over gaat. Doe je dit goed, dan kan de title tag je veel opleveren.

Eisen aan title tags

De eisen die gesteld worden aan title tags om je pagina te optimaliseren zijn eenvoudig toe te passen. Maar hoe herken je een title tag eigenlijk? Wanneer je een zoekopdracht invoert in Google, krijg je een lange rij resultaten te zien. Die resultaten zijn opgebouwd uit drie elementen: de titel (dit is dus de title tag, die staat dikgedrukt bovenaan), de URL en de zogenaamde meta description. Deze elementen zijn heel belangrijk als je goed gevonden wil worden door zoekmachines.

Een SEO title tag schrijven

Een SEO title tag schrijven is in principe zo gedaan. Er zijn echter een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je een title tag SEO waardig wil maken:

Unieke titel

Zorg ervoor dat iedere pagina waarvoor je een titel maakt, een unieke title tag heeft. Heb je twee pagina’s die erg op elkaar lijken? Zorg dan toch voor een originele titel zodat ook Google goed kan zien dat het twee verschillende pagina’s zijn.

Belangrijke zoekwoorden

Je pagina scoort het beste als jouw belangrijkste zoekwoorden (is uiteraard per pagina verschillend) in de title tags staan, het liefst vooraan. Op die manier komt je pagina namelijk naar voren als de meest relevante pagina wanneer precies op dat woord gezocht wordt. Dit geldt ook voor de meta description, hier is het ook verstandig om je belangrijkste zoekwoord gelijk vooraan te plaatsen. Soms vereist dit wat creativiteit op taalgebied (bezoekers laten vaak lidwoorden en voorzetsels weg bij het zoeken, wat het schrijven niet altijd makkelijker maakt), maar het is de moeite waard. De URL moet zo relevant en gebruikersvriendelijk mogelijk worden gemaakt.

Schrijven voor bezoekers

Zoals hierboven gezegd is het soms lastig om een lopende zin te maken dat begint met je zoekwoord. Daarom is het belangrijk dat je hier voldoende aandacht aan besteed. Wanneer je zin zó onlogisch is dat niemand er meer iets van snapt, of dat het irritaties opwekt, zet dan je belangrijkste zoekwoord iets verder in de titel. Het gaat uiteindelijk om de bezoekers.

Lengte

Slim is om het aantal tekens in de title tag te beperken tot maximaal 65 tekens. Je mag er meer gebruiken, maar dan loop je het risico dat deze wordt afgekapt omdat het letterlijk niet in de zoekresultaten past.

Wanneer je bij het schrijven van de title tag rekening houdt met bovenstaande zaken, geef je je pagina de kans veel beter te scoren in Google.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!