Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Alles draait om het tweede scherm!

Het ‘tweede scherm’ is hot! Consumenten maken steeds meer gebruik van het tweede scherm. Denk aan ‘Wie is de Mol’, ‘De Wereld Draait Door’, ‘Eredivisie Live’ en vele andere populaire programma’s. Bij het nieuwe TV programma van Linda de Mol, ‘Weet ik Veel‘ is het tweede scherm (in dit geval een mobiele applicatie) zelfs min of meer vereist om het spel mee te spelen.

Luc Suyckens (Harley Procter Marketing Director) geeft in Emerce (maart 2013) aan veel te verwachten van het tweede scherm. “Niet alleen omdat daar steeds vaker televisie op wordt gekeken, en dus goed voor de awareness is, maar ook vanwege de interactiemogelijkheid”. KPMG heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van internet terwijl er TV wordt gekeken.

Zij geven aan dat bijna de helft van de bevolking in Westerse landen op het internet surft terwijl zij tegelijkertijd TV kijken. Zij waarschuwen adverteerders dat de opkomende trend van het tweede scherm ten koste gaat van de effectiviteit van televisiereclame.

Real Time Bidding

Dit jaar is het startsein gegeven om effectief gebruik te gaan maken van advertising via het tweede scherm. Dit kan door een TV commercial te synchroniseren met online uitingen (d.m.v. Real Time Bidding). Zodra de commercial op TV te zien is, wordt deze uiting ook online getoond. Denk aan het genereren van impressies op Facebook.com, waar veel mensen naartoe surfen tijdens de TV reclame blokken. Ook targeting op YouTube.com kan daarbij interessant zijn. Hier kan door middel van online video extra attentiewaarde worden gecreëerd op het tweede scherm.

Nog in de kinderschoenen

Adverteren op het tweede scherm staat nog in zijn kinderschoenen. Timo Vrijenhoek (L’Oréal Benelux) geeft aan dat conversie van televisie, nog steeds een erg belangrijk medium, naar het tweede scherm groot is. “Waar mogelijk maken we daar gebruik van, bijvoorbeeld door consumenten op te roepen een sample op te vragen. Verder niet”. De ‘verder niet’ spreekt hier boekdelen. Het tweede scherm zal effectief ingezet gaan worden als online marketing instrument. Wacht maar af ;-).

Geschreven door Lies Jansen

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/lies-klein.jpgGeïnteresseerd en werkzaam in de online marketing, met een passie voor display advertisement, social media, muziek en dieren.