Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Content creëer je zo!

Iedereen zou het liefste alleen maar content creëren, waarmee je bezoekers, klanten en leads binnen sleept. Helaas is het maken van goede content, die ervoor zorgt dat jouw community zich betrokken voelt bij jouw merk of bedrijf, is niet altijd even makkelijk. In dit artikel zet ik een aantal tips op een rij voor het creëren van content waar jouw doelgroep wél op zit te wachten.

Tips voor inspirerende topics

Met een blog creëer je de mogelijkheid om met de community in discussie te gaan. Je geeft jouw doelgroep een platform om te reageren op uitleg, tips en handige weetjes geven. Maar hoe maak je keer op keer interessante blogcontent waar bezoekers waar bezoekers écht iets aan hebben? Een aantal tips om tot waardevolle onderwerpen te komen:

  • Analyseer de concurrentie – Waar bloggen zij over? Hoevaak en waar worden ze gedeeld? Ga na wat wel en niet goed werkt (m.a.w. populair is).

  • Maak waardevolle, unieke content! – Kopieer NOOIT artikelen van anderen, maar eigen content met tips waar jouw klanten daadwerkelijk mee aan de slag kunnen.

  • Abonneer je op hoogwaardige blogs van marktleiders – Gebruik bv. een RSS-reader om alle “grote” websites te volgen en up-to-date te blijven van de laatste ontwikkelingen uit jouw markt.

  • Zoek naar vragen van klanten – Er worden online (fora & social media) een heleboel vragen gesteld. Zoek bv. eens op zoekwoorden of zinnen op Twitter.

  • Gebruik de meest gestelde vragen – Gebruik je sales of klantenservice afdeling om de meest gestelde vragen te achterhalen en beantwoord deze op jouw blog!

De vorm waarin je deze topics verwerkt kan uiteenlopen van artikelen, video’s, infograhics of een handleiding. Probeer hierin een afwisselende flow te vinden die voor jouw bedrijf het beste werkt. Het gaat erom dat je regelmatig nieuwe content creëert die bezoekers graag delen.

Video is hot!

Als afsluiting wijd ik nog wat verder uit over video, dit is namelijk op het moment een van de meest populaire content vormen. Niet onbelangrijk: video’s zijn ook geschikt voor bedrijven zonder mega-budget ;-). Een aantal tips voor het maken van video’s die jouw doelgroep aanspreken:

  • Houd formele interviews met marktleiders – bereid een aantal vragen voor die vóór het opnemen bekend zijn bij de geïnterviewde en zorg ervoor dat de antwoorden ook bij jou bekend zijn, dan kom je niet voor verrassingen te staan.
  • Houd informele interviews – bijvoorbeeld tijdens een conferentie waar je aanwezig bent. Het spontane effect hiervan is een goede afwisseling t.o.v. formele interviews en geeft klanten een inkijkje in de manier waarop je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen.
  • Maak “How-to”- video’s – waarin producten en / of diensten aan bod komen, let op: maak er geen salespitch van! En zorg ervoor dat wanneer je een video op YouTube plaatst er een link aanwezig is naar het betreffende onderwerp (artikel / dienst!) op de website.
  • Vraag klanten om een video review – stimuleer klanten om hun mening te geven over jouw producten, of hun mening te geven over een blogartikel met een stelling en verzamel deze video’s op je blog of YouTube kanaal (via een afspeellijst). Ideaal om te zorgen voor meer online exposure (ook onder potentiële klanten!).

Met deze tips heb je al een hele lijst om rekening mee te houden, dus aan de slag!

Geschreven door Lianne Soer

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/lianne-100x100.pngLianne is sinds juli 2012 Blogmanager van Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.