Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Content marketing is meer dan SEO!

Ja, dat lees je goed. Content marketing is namelijk niet hetzelfde als zoekmachine optimalisatie. Heb je een succesvolle content marketing strategie, dan zul je wel automatisch hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Wil je een stap verder gaan, zet dan content marketing in om de marketing doelen van jouw organisatie te behalen én om hoger in Google te scoren.

Wat is content marketing dan?

Tegenwoordig draait alles om content. Filmpjes, afbeeldingen, nieuwsberichten, blogposts, reviews: de hoeveelheid online content is eindeloos. Content marketing is het inzetten van content om marketingdoelen te behalen. Dit is niet af en toe een tweet de wereld in sturen, maar een gerichte marketingstrategie toepassen waar content de basis van is. Hoe ga je te werk?

Zet een strategie uit

Voordat je begint met bloggen, tweeten en posten, bedenk goed wat je wilt bereiken met content marketing. Analyseer de huidige situatie op het gebied van content creatie: welke kanalen worden er al ingezet en wat is de status hiervan? Zet daarna een strategie uit op basis van de volgende onderdelen:

  • Wat is het doel dat je wilt bereiken? Wil je een groter bereik creëren, meer klanten krijgen of misschien als merk bekender worden?
  • Maak een SWOT analyse over content marketing – waar liggen de kansen en bedreigingen?
  • Stel kwantificeerbare doelen op per kanaal – bijvoorbeeld “Ik wil 10 retweets per week op Twitter en over een twee maanden wil ik 100 likes op Facebook”.

Bepaal je middelen

Kies de kanalen die je wilt inzetten om jouw content te verspreiden. Het is hierbij belangrijk om goed te kijken waar de doelgroep zich bevindt en op welke manier je de content het beste per kanaal kunt presenteren. Kies alleen de kanalen die jouw doelgroep gebruikt, anders zul je ze niet bereiken. Zo heeft Facebook vooral een jonge doelgroep en is LinkedIn juist gericht op de zakelijke markt.

Welke content waar?

Als je weet welke kanalen je wilt gaan inzetten om jouw doelgroep te bereiken, moet je natuurlijk nog boeiende content plaatsen. Zorg voor leesbare, niet te lange teksten. Naast tekst is een leuke foto, video, poll, open vraag of nieuwtje goede content om te delen. Voorkom ook langdradige video’s. Op internet lezen mensen nauwelijks en nemen ze geen tijd voor een lange video.

Pas de content aan per kanaal. Facebook is vooral om te entertainen en persoonlijk contact te onderhouden met de doelgroep, met Twitter stuur je korte (nieuws-)berichtjes en kunnen vragen van (potentiële) klanten worden beantwoord en op LinkedIn kun je het beste inhoudelijke content posten en meedoen aan discussies.

Engage!

Het belangrijkste van content marketing is de interactie met jouw doelgroep. Likes, retweets, reacties, vragen, dialogen, +1’s: dat is wat je wilt bereiken. Als je goed contact hebt met jouw doelgroep, is het zaak om hen aan je te binden. Dat doe je door continu interessante en relevante content met jouw doelgroep te delen en om hun mening te vragen.

Blijf je concurrenten een stap voor

Content marketing is niet de meest simpele weg. Het kost tijd en energie om een goede content marketing strategie op te zetten en deze uit te voeren. Wel is het dé manier om je online te profileren. Wil je daarnaast ook hoger scoren in Google, dan is het belangrijk om slimmer te zijn dan je concurrenten. Denk dus eens aan content marketing als online marketing strategie!

Geschreven door Susan Dullink

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Susan-Dullink.jpegSusan is campagnemanager SEO en content marketing specialist bij online marketingbureau Yargon. Met als doel om samen online te groeien, is Yargon de partner voor MKB bedrijven om het maximale resultaat uit hun online aanwezigheid te halen. Samen werken naar een doel, daar staat Yargon voor!