Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Content marketing: nieuw koningschap

De uitdrukking Content is King, kom ik nog steeds geregeld tegen. Maar de vraag is wat voor een koning? Zoals de ene leider zijn land de vernieling in helpt, laat de ander het land en de onderdanen bloeien en groeien. Ook met content kan je als ZZP-er of organisatie fantastische vruchten plukken, maar ook helemaal de mist in gaan.

Te vaak worden organisaties gepusht om te gaan bloggen, Facebook en Linkedin groepen te gebruiken, tweets de wereld in te helpen en video’s te maken. Workshops om deze middelen te leren gebruiken, schieten als paddenstoelen uit de grond en vinden gretig aftrek. Want iedereen heeft het gevoel aan de slag te moeten met content marketing, op alle mogelijke vlakken en via alle kanalen.

Ze gaan heel vaak voorbij aan de vraag wat het doel precies is. Resultaat: verwarring, weinig resultaat, teleurstelling en het volgen van weer nieuwe cursussen en workshops. Zonde!

Toen ik in 2008 als eindredacteur aan de slag ging bij Frankwatching wist ik: wat we hier doen, het vermarkten van kennis, kan echt veel opleveren. In principe kan iedereen zich bij Frankwatching melden en auteur worden. In principe, want we hebben veel stukken moeten weigeren en mensen moeten adviseren om af te zien van deze vorm van content marketing. En dat gebeurt nog steeds.

Do’s & dont’s Content marketing

Deze ervaring geeft wat mij betreft een mooi rijtje van do’s en don’ts voor content marketing door zowel ZZP-ers als organisaties.

Voorstellen die gedoemd waren te mislukken, waren bijvoorbeeld:

Schrijven op een plek waar je doelgroep niet is.
Deze waarschuwing zie je vaker, maar nog steeds wordt het vaak vergeten of voor het gemak over het hoofd gezien. Werknemers worden ook steeds vaker afgerekend op het aantal blogs die ze schrijven over hun organisatie. Als je dan je best gedaan hebt op een stuk, ga dan niet voor de plek waar je stuk zonder al te veel aanpassingen gewoon geplaatst wordt.

Een blog, zoals Frankwatching wordt heel veel gelezen, maar als je doelgroep niet te vinden is op deze plek, is het de vraag of je er iets mee opschiet. Het is hetzelfde als hopen een opdracht te scoren op een netwerkborrel, waar alleen ZZp-ers aanwezig zijn die op zoek zijn naar opdrachten. We hoeven dus ook niet allemaal persé aanwezig te zijn op Facebook en Twitter of persé een eigen blog te starten.

Te dunne verhalen, die slecht geschreven zijn.
Als je niets te vertellen hebt en je kan je boodschap niet goed op papier krijgen, doe dat dan ook (nog) niet. Beter echt indruk maken met één goed artikel dat blijft hangen, dan tien artikelen per week om je naam maar onder de aandacht te brengen. Je kunt, als alleen het schrijven een probleem is, natuurlijk wel overwegen om een tekstschrijver in te schakelen. De inhoud kan die echter niet voor je bedenken.

Ouderwetse, belerende reclame: wij doen alles beter!
Dit levert veel weerstand op. Praat niet over jezelf of het bedrijf als ultieme goeroe, maar laat door de inhoud zien wat je waard bent. Lezers bepalen zelf wel of ze jou / het bedrijf slim en goed vinden. Autoriteit verwerf je niet door je belerend op te stellen. Vaak betekent het juist je kwetsbaar opstellen: vragen stellen aan je publiek, openstaan voor reacties en aanvullingen. En dan natuurlijk wel weer reageren op het commentaar dat je krijgt!

Niet unieke content.
Je ziet vaak dezelfde tekst op verschillende platforms, soms met de melding erbij “Speciaal voor blog X geven we een kijkje achter de schermen van”¦” . Wanneer de lezer exact dezelfde tekst leest, maar dan ‘speciaal’ voor blog Y, dan gaat de geloofwaardigheid van je content natuurlijk verloren. Zo eenvoudig is het gewoon niet, je moet wel echt moeite (willen) doen om je publiek te bereiken.

Zinloze video’s.
Begrijp me niet verkeerd: video’s zijn heel krachtig om boodschappen over te brengen. Alleen als je product en boodschap er geschikt voor is tenminste. Ook de kwaliteit van video’s laten nog steeds heel vaak veel te wensen over; met name de lengte, geluid en de kern van de boodschap. Denk hier goed over na, het liefst met iemand die hiermee ervaring heeft, voordat je zelf aan de slag gaat.

Best een lijstje met dingen die nog steeds geregeld misgaan als het gaat om content marketing. Het is zeker niet bedoeld als boodschap om maar niets te doen met de content die je zo graag wil delen.

Do!

Content is King als je in bent voor nieuw koningschap. Eigenlijk is de boodschap: Denk eerst goed na over wat je doet, kan en wilt bereiken bij wie. En kom je er niet uit: vraag om advies, denk nog eens na, ga aan de slag, leg je plannen eens naast het bovenstaande lijstje, schaaf bij en wie weet heb je de koning in handen. Het lijkt zo simpel”¦

Geschreven door Karianne Vermaas

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Karianne-Vermaas.jpgKarianne Vermaas heeft een achtergrond als informatiekundige (PhD) en is gespecialiseerd in onderzoek (van marktscans, behoeftepeilingen en evaluaties tot usability-onderzoek). Vanaf 2007 bezig met communicatie, content en creatie. Voorwaarde is dat het gaat om innovatie, ICT en/of nieuwe media.