Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Creatief design vs. conventies

Je onderscheiden van de concurrent. Een stevige identiteit neerzetten. Een identiteit die aanslaat bij de doelgroep. Die passie uitstraalt en laat zien wie je bent. Een identiteit met een zekere gevoelswaarde die de doelgroep verandert in ‘fans’. Dat is de droom van iedere ondernemer. Een droom die werkelijkheid wordt met een creatief design. Óf moeten we juist rekening houden met de geldende conventies?

De eerste indruk is goud waard

Als we het over websites hebben: ja. Je hebt maar een paar seconden de tijd om je bezoekers te overtuigen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. De eerste indruk is dan ook goud waard. Een creatief, doordacht en onderscheidend webdesign helpt je daarbij.

Maar let op: als je je online niet aan de geldende conventies houdt, verlies je de kracht van het design direct. De grootste allergie van de online consumenten is namelijk: nadenken. En om er zeker van te zijn dat je website aansluit op die wens, zijn de geldende conventies van groot belang.

Vergelijk het met het fysiek shoppen van een nieuw outfit. Als je favoriete kledingzaak ineens de kindermaten tussen jouw maat hangt, dan raak je volledig de weg kwijt.

Dat werkt online precies hetzelfde. Als we de navigatie rechts plaatsen in plaats van links en we scrollen opzij in plaats van naar beneden, dan zijn bezoekers direct de weg kwijt. Je kunt nog zo’n goede indruk maken met je creatieve design, maar zonder overzicht zijn je bezoekers zo weer verdwenen.

De online geur van verse appeltaart

appeltaart

Ga op zoek naar de juiste balans tussen creativiteit en de geldende conventies. Overzicht en een heldere indeling zijn ontzettend belangrijk. We zijn niet voor niets zo gewend aan de indeling van boeken met een inhoudsopgave en een inleiding.

Letterlijk gezien vertaal je dat naar een navigatie en een homepage. Denk bij ieder webdesign na over hoe jouw doelgroep de website bekijkt en wat hun drijfveren zijn om terug te komen, contact op te nemen of een product te bestellen.

Ga dus op zoek, vind de juiste balans en combineer een creatief design met een heldere indeling, een betrouwbare uistraling, een klantvriendelijke behandeling en heldere communicatie.

Om die juiste balans te vinden is het belangrijk als je begrijpt wat er in de online consument omgaat. We weten maar al te goed hoe we consumenten in een fysieke winkel kunnen beïnvloeden met geur, inrichting, aanbiedingen, persoonlijke benadering etc.

Het is niet voor niets dat de conversie in een fysieke winkel veel hoger ligt dan in de online winkels. Dat komt vooral omdat je in een fysieke winkel minder bezoekers hebt. De kans is wel heel groot dat deze bezoekers overgaan tot aankoop. Je kunt ze namelijk persoonlijk beïnvloeden.

Online heb je juist veel meer bezoekers, maar je mist duidelijk de persoonlijke touch. Online consumenten gaan veel minder snel over tot aankoop. Ik denk dan ook dat online marketeers zich de komende tijd steeds meer bezig gaan houden met online verleidingstechnieken. Oftewel de online versie van de geur van verse appeltaart bij de verkoop van een huis.

Geschreven door Janneke van Kester

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Janneke-van-Kester1.jpgJanneke van Kester is Manager Marketing & Sales bij Internetbureau Slik. Slik combineert hoogwaardige techniek met frisse creativiteit, dat resulteert in onwaarschijnlijk goede websites, webapplicaties en Social Backoffices. Daarnaast geeft Slik graag advies over online marketing en sociale media.