Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Facebook zakelijk en slim inzetten: 5 tips!

Waarom Facebook?
Meer dan 1 miljard mensen wereldwijd en meer dan 7 miljoen Nederlanders zijn actief op Facebook. Actief betekent dat ze minstens 1 keer per maand inloggen. Iedere dag meld 50% van deze mensen zich aan op Facebook.

Ongeveer 40% van de mensen bezoekt Facebook via mobiel. Dit is belangrijk als je een link plaatst naar je eigen site, zorg er voor dat je site via mobiel goed te lezen is.

Aandacht voor je bedrijf

Voor een goede balans in gezin en ondernemerschap gebruik ik 5 pilaren. Je wilt als zelfstandige je bedrijf en je gezin laten groeien, tegelijkertijd, zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat. Facebook zakelijk gebruiken valt in de derde pilaar, aandacht voor je bedrijf. Ik help ondernemers slim klanten aan te trekken via het internet waardoor ze meer tijd overhouden voor de andere pilaren.

Belangrijkste keuze

Tip 1: Kies een zo klein mogelijke doelgroep
Een van de belangrijkste keuzes die je kunt maken als ondernemer is een zo klein mogelijke doelgroep kiezen. Hoe kleiner de doelgroep, hoe gemakkelijker het voor jou wordt om deze doelgroep goed te leren kennen. Je kunt dan de wensen, behoeften, angsten en doelen van jouw doelgroep ook gebruiken op Facebook.

Persoonlijk profiel

Alles begint met je persoonlijke profiel. Maak altijd een persoonlijk profiel aan voordat je met een pagina begint. Een persoonlijk profiel is persoonlijk en heeft jouw voornaam en achternaam zonder toevoegingen.

Voor het aanmaken gebruik je een persoonlijk e-mail adres. Facebook vindt info@jouwdomein.nl niet persoonlijk. Je komt bij je persoonlijk profiel door rechtsboven in de blauwe balk op je naam te klikken.

Tip 2: Zet de optie “volgen” aan!
Als je wilt dat mensen, klanten, relaties wel je publieke berichten mogen volgen maar je hoeft geen vrienden met ze te worden dan kun je ‘Volgen’ hier aanzetten https://www.facebook.com/about/follow.

Tip 3: Maak gebruik van lijsten
Voor meer inzicht in de updates van mensen die je wilt volgen, of bepaalde groepen mensen zoals je klanten, werk je met lijsten. Een lijst heeft 2 voordelen voor jou.

  1. Je kunt makkelijker berichten bijhouden van een bepaalde groep vrienden.
  2. Je kunt een bericht van jou aan een bepaalde lijst sturen.

Zakelijke Facebook pagina

De zakelijke Facebook pagina is de plek waar je de fans van jouw bedrijf en producten kunt verzamelen, informeren en inspireren. Het is geen vervanging van je website maar een aanvulling en middel om juist meer verkeer naar je website te krijgen. Hier maak je een pagina aan: http://www.facebook.com/page/.

Na de eerste invulsessie van de algemene gegevens zoals de naam, een unieke URL, en een korte omschrijving met URL van je website, Voeg je een afbeelding toe die bij elk bericht komt en een omslagafbeelding bovenaan je pagina. Dan begint het werk pas echt.

Bij een pagina draait het allemaal om actieve fans. Mensen die je pagina al leuk vinden, en nu ook op je berichten reageren met een Like, reactie of het bericht delen. Hoe meer mensen reageren op je berichten, des te meer fans krijgen het bericht te zien.

Tip 4: Zorg voor interactie
De manier om de meeste interactie te krijgen op je pagina zijn berichten met een sprekende afbeelding, een video, een link. Stel een vraag of doe een oproep tot actie, zoals “Vind het bericht leuk.”. “Hoe werkt dit bij jou? Laat het hieronder horen.”

KLM fb fanpage

Voorbeeld van actieve pagina: KLM fanpage

Wat ziet jouw doelgroep?

Tip 5: Ga uit van je doelgroep
Er zijn twee dingen die je moet weten over Facebook en jouw fans. Als mensen eenmaal fan zijn geworden van je pagina dan komt 95% niet meer terug op je pagina. Ze volgen de berichten alleen maar via hun eigen nieuwsoverzicht. Als jij een bericht plaatst op je Facebook pagina ziet maar een deel van je fans dit bericht, ergens tussen de 10 en 30%.

Trek de juiste fans aan en plaats interessante berichten waar mensen op willen reageren.

Geschreven door Erno Hannink

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/erno-hannink.jpgErno is de oprichter van ErnoHannink.nl, mentor, auteur en spreker over Gezin en Ondernemerschap Balans voor Coaches. De auteur van de boeken 'Kies je doelgroep' en 'Laat de klant naar jou komen'. Ik ben ook de oprichter van de Social Media Club in Nederland en WordCamp Netherlands.