Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Inbound marketing: marketingfilosofie van de toekomst

Inbound marketing, iedereen die zich bezig houdt met (online) marketing heeft er ongetwijfeld al eens van gehoord. Maar wat houdt het nu precies in, en wat kun je er mee? Het basisidee van inbound marketing is eenvoudig. Probeer een magneetwerking te creëren naar je website toe, verleid bezoekers ertoe zich bekend te maken en ga actief aan de slag met deze leads om de conversie te realiseren. Klinkt gemakkelijk genoeg, nietwaar? Toch komt er wel wat bij kijken om inbound marketing effectief in te zetten.

Magneetwerking creëren

Laten we beginnen met de magneetwerking. Hoe zorg je er voor dat mensen je website weten te vinden, zonder dat je veel geld uit geeft aan advertenties (dat zou een outbound marketingbenadering zijn!). Het idee is dat je moet inspelen op de behoeftes, vragen en problemen van je potentiële doelgroep.

Stel, je verkoopt racefietsen online. Uit ervaring weet je dat je klanten enige weken tot soms zelfs maanden uittrekken om zich te oriënteren op wat voor fiets ze nodig hebben. In die fase van de sale moet je niet zulke mensen om de oren slaan met advertenties met prijzen, materiaalsoorten en andere details. Nee, je moet ze helpen met het maken van hun keuze.

Schrijf bijvoorbeeld artikelen, of maak filmpjes waarin je de verschillende mogelijkheden uitlegt. Zorg dat deze waardevolle content goed vindbaar is in zoekmachines, richt je op de beste keywords en gebruik social media om je content verder te (laten) verspreiden.

Begeleid je bezoekers naar de volgende fase: lead nurturing

Vervolgens is het natuurlijk zaak om deze bezoekers, waarvan je weet dat ze zich in de
oriënterende fase van een sale bevinden, te converteren naar leads. Probeer de anonieme
bezoeker te verleiden zich bekend te maken, door bijvoorbeeld een e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. Hier zul je wel wat tegenover moeten stellen!

Bied bijvoorbeeld uitgebreide documentatie aan ter download, of organiseer een workshop of presentatie. Als de geïnteresseerde eenmaal bekend is, kun je beginnen met het bespelen van je leads (dit wordt lead nurturing genoemd).

Voorzie je leads, die zich inmiddels in een volgende stap in het saletraject bevinden, van nieuwe waardevolle informatie en aanbiedingen op maat en verleid ze zo langzaam maar zeker tot een sale. Zorg er voor dat je het hele proces voortdurend doormeet en optimaliseert.

Inbound marketing: marketingfilosofie geen kant-en-klaar product

Bovenstaande is inbound marketing in een notendop. Mensen vragen me vaak of hun business/vakgebied/markt ook geschikt is voor inbound marketing. Ik geloof dat het concept voor alle bedrijven interessant is, maar dat de invulling sterk kan verschillen.

Het belangrijkste is om te realiseren dat inbound marketing vooral een marketingfilosofie is, en geen kant-en-klaar product. Zo kan de magneetwerking voor je website op verschillende manieren worden gerealiseerd. De basis is wel vaak terug te brengen tot het creëren van waardevolle content, maar dit hoeft absoluut niet per se een blog te zijn (zoals vaak standaard wordt geroepen in relatie tot inbound marketing). Denk bijvoorbeeld aan een kennisbank, instructievideo’s of infographics.

Ook de lead nurturing kan sterk verschillen per bedrijf. Als je bijvoorbeeld producten verkoopt waar je veel marge per product kunt behalen, en dus minder inzet op volume, kun je je leads heel persoonlijk en gericht bespelen. Als je het juist van volume moet hebben, kun je ze veel generieker benaderen met gestandaardiseerde e-mailmarketing campagnes.

Toekomst

Inbound marketing is in mijn ogen de marketingfilosofie van de toekomst. Je richt je op kwaliteit en gaat gericht aan de slag met leads die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je product. Realiseer je dan ook dat het tijd en energie kost, en zeker geen snelle en gemakkelijke oplossing is. Het is marketing van de lange adem, met een geweldig potentieel als je er goed en slim gebruik van maakt.

Geschreven door Jeroen Huynen

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Jeroen-Huynen.jpegJeroen Huynen werkt als zelfstandige op het gebied van (online) marketing en communicatie bij Buttonplay. Na ruim drie jaar freelancen voor diverse opdrachtgevers is zijn focus nu volledig gericht op inbound marketing.