Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Inschrijvingen nieuwsbrief verhogen met +10% in enkele weken

In het kort?

Met enkele aanpassingen aan je website kan je het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief snel opdrijven. In dit artikel zoom ik vooral in op de onderliggende gedachtes en de onderbewuste manier waarop je kan inspelen om mensen te sturen op je website.

Het spreekt voor zich dat je eerst en vooral een sterke website moet hebben.
Iets wat mensen willen lezen. Een reden om in te schrijven op die nieuwsbrief moet er zeker zijn.

In onderstaand voorbeeld toon ik hoe ik op een simpele wijze, mijn inschrijvingen op de nieuwsbrief met +10% (en zelfs nog meer) heb laten stijgen in enkel weken tijd.

Even een screenshot:
subscriptions
Licht blauw is het aantal reeds ingeschreven mensen
Donker blauw is het aantal nieuwe subscribers.

Zoals je kan zien.
Het aantal inschrijvingen steeg rustig tot juni 2013, een lichte drop met uitschrijvingen in juli 2013, om vervolgens, na de aanpassingen op de site, serieus de lucht in te schieten in de komende maanden.

AUB, Subscribe dan toch!

Een fout die bijna iedere blog of website maakt, is het doordrukken van inschrijven op de nieuwsbrief. Meestal zetten ze het formulier hoog op de pagina, vlak voor de neus van de bezoeker, nog voor die effectief ook maar één letter gelezen heeft of de site even heeft doorploegd.

FOUT!

Dat werkt niet.
Je moet mensen een reden geven om in te schrijven.
Laat ze eerst even de site doorbladeren.
Laat ze je site eerst ontdekken.

Ik geef het toe.
Ik deed het op diezelfde manier.
Ik wist niet beter.
Er kwamen wel subscribers binnen, belachelijk weinig.

Op de screenshot tot juni 2013 zie je de gestage groei, waaraan ik al 4 jaar aan het werken was.
Gestaag, toch niet snel.

Hoe mensen overtuigen tot inschrijven?

Cliché stuff hier, toch nog even opnoemen.
Je las het waarschijnlijk al ergens anders:

  • Schrijf waardevolle blogposts (gaaaaaap)
  • Geef iets in ruil, een download of zo (geeeeuw)
  • ”¦

Voel je het al aankomen?
Ik ga je hier niet de boring shit geven.
Ik ga je op weg helpen met dingen die er toe doen voor je klant.
Er zal werk in kruipen.
Toch zal het lonen!
Echt waar!

Praktisch voorbeeld?
Stel je hebt een fietsenwinkel.
5 dingen die ik hier los uit de mouw schut die je zou kunnen doen:

  1. Schrijf een doe-het-zelf handleiding om je fiets helemaal zelf te repareren
    (tegen de business in, maar let maar eens op wat het je aan traffic zal opleveren – je kan ook DHZ kits verkopen hé).
  2. Maak een hele reeks mountainbike parcours in de streek die mensen kunnen opvragen op je website.
  3. Schrijf, neem foto’s en zelfs video’s van ritten die jij zelf met je winkel organiseert.
  4. Organiseer zelf een fiets-examen vlak voor het naar school gaan om de kids de wegcode goed te leren en te leren anticiperen op gevaren.
  5. Richt een club op waarbij je mensen uitnodigt om zelf aan de slag te gaan, bijvoorbeeld voor een goed doel: de fietsen op orde zetten voor alle +60 jarigen in rusthuis x.

 

Get the idea?
Op dergelijke content komt volk af.
Inschrijven op zo’n acties is toch al héél wat aanlokkelijker hé?

Het is sowieso een must om een goed plan te hebben voor je website.
Als dat plan goed zit, je werkt het goed uit, houd vol, dan komen de inschrijven van zelf.

Tip: zet je formulier steeds onder de pagina met de tekst of actie die je uitrolt.
Nét op dat moment zijn de meeste mensen het gevoeligst voor die inschrijving.
Doen!

De kracht van het suggestieve

Ok. Persoonlijk heb ik geen winkel en dus enkel een blog.
Dus ik moest het anders aanpakken.

Na een korte analyse (even navragen waarom mensen uitschreven – zie de drop in juni), kreeg ik als antwoord niet echt iets sluitend. Wat ik er wel kon uit afleiden? In de reeks e-mails die zij krijgen, zat er slechts nu en dan iets tussen wat interessant was voor hen.

Een herkenbaar scenario.
Ook bij jezelf, toch?
Lees jij ook ALLE posts van die blog waarop je inschreef omwille van dat ene artikel dat je zo vet vond?

Dacht het niet!

In mijn mail tool (MailChimp) zag ik een nieuwe functie uitgerold.
De mogelijkheid subverdelingen te maken in mijn mailinglijst.
Segmenteren dus.

Perfect!

Wat deed ik?
Alle rss feeds van mijn blog even in een aparte lijst gegoten, zodat er, zodra een post geschreven wordt in die categorie, die in een mailtje verstuurd wordt.
M.a.w. inschrijven op één categorie.

Hoe dan?

Er zijn in onderstaande screenshot enkele zaken aangeduid die belangrijk zijn.

  1. Een duidelijk boodschap wat ik verwacht/wil dat een bezoeker op de pagina doet.
  2. Een suggestie die aanspoort tot een duidelijk USP (misschien niet de beste).
  3. Een knop die iets anders zegt dan “ok” of “inschrijven” omdat deze de boodschap beter ondersteund.
  4. Hier zit de kracht. Door de suggestie te geven dat mensen zich kunnen inschrijven op één of meerdere categorieën, geef je mensen een gevoel dat ze kunnen kiezen.
  5. Een herhaling van de actie knop is steeds een goeie zet.>

nieuwsbrief-inschrijvingen
Het inschrijven per topic is een win-win situatie voor beide partijen:

  1. Inschrijvers op de blog kunnen kiezen wat ze willen.
  2. Ik heb er een subscriber bij die niet verplicht is om alles te ontvangen, waardoor ik de kans tot inschrijven vergroot (de twijfels wegnemen).

En”¦ interessant om weten.
Niemand heeft tot nu een specifiek categorie gekozen.
Verrassend, niet?

Onderschat dus nooit de kracht van het suggestieve.

Zal het werken bij jou?
Testen die handel, blijven testen.

Geschreven door Dries Bultynck

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Dries-Bultynck.jpgVan front-end designer, tot DTP'er en een stukje programmeren tot Online marketeer gespecialiseerd in SEO en data-analyse in een helse rit van ongeveer zo'n kleine 10 jaar, kan je m'n loopbaan tot nu toe wel omschrijven. Zelf veel testen, dat loont. Vooral doen!