Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Internet marketing: wie luistert er nog?

“30 jaar geleden bouwden we het internet. Tien jaar later werd het voor iedereen toegankelijk. Twintig jaar lijkt heel veel, maar voor een industrie in volle bloei is dat weinig”, zegt Vinton Cerf, een van de “fathers of the internet”, in een interview met De Morgen (DM 24/08/2009).

Het internet groeit op. Groeit internet marketing mee?

Aandacht geven versus aandacht trekken

Internet marketing gaat volgens mij om aandacht geven: mensen helpen bij wat ze willen doen. Daartegenover staat de traditionele marketing, die mensen onderbreekt om hun aandacht te trekken.

Een groter contrast om aan marketing te doen en meer producten of diensten te verkopen, is nauwelijks denkbaar.

En het internet heeft interruptie alleen maar makkelijker gemaakt: iedereen heeft nu de mogelijkheid om te zenden.

Maar wie luistert er nog?

Luisteren en verbinden is wat er nodig is

Het is tijd om te luisteren en mensen te verbinden. Het is niet voor niets dat we 2 oren en 1 mond hebben.

Op fora zie ik bijvoorbeeld regelmatig discussies over wat de beste keywordtool is om zoekwoorden te achterhalen. De beste tool is luisteren naar (potentiële) klanten. Er is geen tool die je kan vertellen, wat zij je kunnen vertellen.

Google begrijpt dat als geen ander.

Google’s hoofd infrastructuur Urs Hölzle antwoordt op de vraag wie de strijd tussen Google, Apple en Facebook gaat winnen: “Degene die het best luistert naar de wensen van zijn klanten en die kan vertalen in goede innovaties. Ik ben van mening dat je je altijd helemaal moet richten op de gebruikers van je spullen en hun wensen. De concurrentie is niet van belang, die is bijzaak. Als jij maakt of doet waar behoefte aan is, dan komt de rest vanzelf” (de Volkskrant, 15/12/2012).

Doel internet marketing: mensen helpen doen wat ze willen doen

Echte mensen gebruiken websites en weten waarom ze naar je website komen. Het doel van internet marketing en elke andere webdiscipline moet zijn: mensen die je website bezoeken helpen doen bij wat ze er willen doen.

Dat kan alleen door te luisteren. Alleen door te luisteren breng je vraag en antwoord, probleem en oplossing bij elkaar. Alleen zo verbind je mensen. En dat reikt verder dan het internet alleen.

Geschreven door Mischa Verheijden

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/mischa-verheijden.jpgMischa Verheijden is freelance web copywriter. Hij helpt bedrijven met klantgerichte webteksten die aandacht geven aan de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Webteksten die hun bezoekers laten voelen dat ze aan het juiste adres zijn en denken: "Ja, die kan mij helpen".