Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Leer denken als Google en SEO wordt een makkie

Wanneer je al een tijdje in het vak zit kijk je volgens mij heel anders naar online marketing en zoekmachine optimalisatie in het algemeen.

Mijn eerste stappen op het gebied van zoekmachine optimalisatie waren heel erg “praktisch”. Ik speurde fora en blogs af op zoek naar tips om hoger te scoren in Google.

Dergelijke tips waren dus zoals gezegd meestal erg praktisch zoals: “je moet een zoekwoord minstens 1x in de titel terug laten komen en liefst vooraan”.

Of “een zoekwoord moet minstens 1 x dikgedrukt voorkomen in de tekst”…

Zonder er al teveel over na te denken deed je dat dan. En het mooiste was, het werkte meestal ook nog.

seo-highlight

Zonder al teveel nadenken…

Het “probleem” is dat wanneer je er verder niet teveel over nadenkt dat je dan dus in principe altijd afhankelijk bent van de tips die je leest. Op zich is dat niet zo’n probleem. Maar zou het niet veel fijner zijn als je kunt anticiperen? Als je weet waarom iets wel of niet goed werkt?

Want met dergelijke informatie kun je voortaan zélf beslissen wat je moet doen om hoog te scoren in Google en ben je minder afhankelijk van de tips (waarvan het nog maar de vraag is of ze werken).

Mijn advies is: probeer te begrijpen waarom iets wel of niet werkt. Dit geldt overigens niet alleen voor hoog scoren in Google, maar wat mij betreft in het algemeen ;-).

Google begrijpen is niet zo moeilijk!

Om hoog te scoren in Google is het dus belangrijk om er achter te komen wat Google belangrijk vindt. Die vraag is overigens vrij simpel te beantwoorden.

Google wil de ultieme gebruikerservaring bieden door de beste informatie op het juiste tijdstip te geven.

Nu we dat weten wordt zoekmachine optimalisatie dus een eitje, nietwaar?

Wil je concrete voorbeelden? Hieronder schets ik een tweetal situaties waarin je ziet wat ik bedoel.

Zoekwoord in de titel

Eén van de meest doorslaggevende zaken op het gebied van onpage optimalisatie is dat het zoekwoord in de titel van een document moet staan, vooraan in de titel.

In plaats van dit als een kip zonder kop te volgen, kunnen we ons beter eerst afvragen waarom dat dan zo belangrijk is.

Verschillende redenen:

  • Een titel is een erg belangrijke indicatie waar een document (webpagina) over gaat. Immers, met een titel probeer je zo kort mogelijk samen te vatten waar het document over gaat. Wil je Google dus de juiste informatie geven, dan zullen ze moeten weten waar een document over gaat. En dat gebeurt dus grotendeels door middel van de titel.
  • Zoekwoord moet vooraan staan in titel? Iets wat vooraan staat heeft nu eenmaal meer attentiewaarde en is dus ook meestal belangrijker. Vandaar dat woorden vooraan in de titel meer gewicht krijgen van Google dan de woorden die achteraan staan.

Snelle website

Dit is het meest eenvoudige voorbeeld wat ook direct te vertalen is naar waarom Google dit dan belangrijk vindt. Een snelle website draagt bij aan een goede gebruikerservaring.

Logischerwijs zal Google dus liever websites laten zien aan haar klanten die snel laden.

stopwatch
Nogmaals, het is een heel simpel voorbeeld maar wel tekenend. Want je hoort de meesten wel roepen “mijn website moet sneller want dan scoor ik hoger”. Maar ze vergeten daarbij de gebruiker.

Ik heb zelfs al eens meegemaakt dat men productafbeeldingen ging verwijderen om zo snelheid te winnen. Tja, dan heb je volgens mij niet echt de gebruiker centraal gesteld ;-).

Conclusie

Door telkens op de bovenstaande manier proberen te denken krijg je op den duur een heel goed gevoel bij wat wel en niet werkt in Google. Je traint je hier als het ware in.

Je moet namelijk niet vergeten dat Google geen robot is. Google wordt geprogrammeerd door mensen. En die mensen denken op een bepaalde manier. De truc is om die manier zo goed mogelijk na te bootsen!

Als laatste tip kan ik je nogmaals meegeven: wil je denken als Google zet dan altijd de gebruiker centraal.

Geschreven door Karel Geenen

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/karel5.pngKarel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.