Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Het logische gebruik van sociale media als marketingtool

Over het delen van updates op sociale media

Sociale media zijn een ontzettend veelbesproken item. Langzaam maar zeker integreert een compleet nieuwe manier van communiceren in ons aller leven. Zowel zakelijk als privé komen traditionele manieren van communiceren in een stroomversnelling tot vormen waarin we ze nu kennen en tegenkomen. Nog steeds vergeten sommige mensen dat wij mensen sociaal zijn en alle diverse media niet meer zijn dan tools waarmee we communiceren. Communiceren, net als vroeger”¦

Balans

Soms vraag ik me wel eens af: waar blijft in de toekomst de balans van sociale media? Krijgen we straks niet teveel media en te weinig sociale aspecten binnen al deze communicatie vormen?

Integratie

Balans gaat ook samen met integratie. Trends zijn prachtig, zeker, maar op het moment dat je ze alleen retweet op Twitter of post op je Facebook of LinkedIn pagina kom je er niet. Nee, trends en innovaties moeten worden geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Vertaal die trends naar mogelijkheden om uiteindelijk concurrentie voordeel te behalen, om problemen bij je doelgroep op te lossen.

Herleidbaar

Integratie moet ook herleidbaar zijn. Uiteindelijk bestaat zowel je persoonlijke als bedrijfsdoelstelling toch ook uit het realiseren van aantoonbare euro’s via online media en sociale media? Die blog artikelen met goede content en een like of retweet als ROI (return on investement) zijn we nu wel beu, nee we willen geld zien. Uiteindelijk heeft vrijwel elk bedrijf het bestaansrecht te danken aan het feit dat ze meer geld omzetten dan uitgeven. Hoe herleidbaar zijn je investeringen en hoe herleidbaar is de output van sociale media nu echt”¦?

“Laten we deze vorige gedachte nu eens in perspectief zetten met de onderwerpen en updates die je deelt op sociale media.”

We bloggen over van alles”¦

Consumenten zijn net mensen, ze zijn in ieder geval niet benieuwd naar jouw producten of diensten. Mensen volgen geen merken maar volgen een beleving: een emotie. Kortom, mensen volgen mensen. En waarom kunnen wij als mensen niet de vertaalslag maken en onze doelgroep vertellen waarom ze juist ons moet hebben om hun probleem op te lossen? We bloggen over van alles maar, waarom vertel je jouw doelgroep niet gewoon welk probleem je voor ze oplost?

Authentiek, consistent”¦

We hebben het allemaal over authentiek, consistent, actueel en nog veel meer termen wanneer we het hebben over het delen van updates. Maar wat is nu eigenlijk het bestaansrecht van je bedrijf, wat doen jullie nou eigenlijk en wie van je doelgroep weet dit?

Waardepropositie

Vertellen we onze volgers wel wat we écht doen? Welk probleem los jij als bedrijf eigenlijk op voor de klanten. Dat is namelijk de reden waarom ze voor jou gaan kiezen en niet voor de concurrent. Dat is ook de reden waarom sociale media een onderdeel zijn van je totale marketing activiteiten en niet een losstaand onderdeel.

Euro’s

Want laten we eerlijk zijn, niet voor het zien van gepromote producten maar voor het oplossen van problemen, daar hebben we de echte euro’s voor over!

Geschreven door Rick Bouter

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Rick-Bouter.jpgRick is 23 jaar en student commerciële economie met als specialisatie business model innovatie. Verder is Rick blogger bij Twittermania en landelijk media adviseur bij de SGPJ, de politieke jongeren afdeling van de SGP. Rick zijn interesses liggen op het gebied van trends en ontwikkelingen.