Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Maak je zoekmachine-advertenties social proof

De komst van social media heeft een digitale boost gegeven aan de aloude en vertrouwde mond-tot-mondreclame. Dat is ook niet gek. Wanneer andere consumenten bedrijven aanbevelingen of positieve beoordelingen geven voelt dat nou eenmaal zeer vertrouwd. Nog sterker geldt dit wanneer vrienden of bekenden dat doen. Met social media is de vertaalslag van dit effect naar de online wereld snel gemaakt. Zo toonde Nielsen aan dat online aanbevelingen van bekenden of meningen van consumenten als meest betrouwbare vorm van adverteren wordt ervaren. Bovendien kunnen dergelijke aanbevelingen nu razendsnel via social media worden verspreid.

Ook zoekmachine-gigant Google erkent de kracht van ‘social’. Aanbevelingen of beoordelingen van jouw bedrijf kunnen nu namelijk op diverse manieren bij je AdWords advertenties worden getoond. Zo vergroten deze sociale factoren de kans dat (be)zoekers op jouw advertenties klikken en uiteindelijk een aankoop doen. Redenen genoeg dus om jouw AdWords advertenties social proof te maken.

Boost je advertenties met plussen

AdWords tips - Yargon advertentie met Google+ volgers

Toon bij je AdWords advertenties hoeveel plussen (+1’s) jouw bedrijf op Google+ heeft gekregen en/of hoeveel mensen je Google+ bedrijfspagina volgen. Het effect is duidelijk: de plussen of volgers vormen een ‘social trigger’ voor (be)zoekers om op jouw advertentie te klikken en kunnen je doorklikratio zelf 5 tot 10% verhogen. Door middel van sociale extensies in AdWords kun je jouw campagnes aan je Google+ account koppelen. Zo kun je jouw Google+ volgers voor je laten spreken bij je advertenties en deze als aanbevelingen voor jouw bedrijf gebruiken.

Nog geen Google+ pagina? Dan is dit een mooi moment om er direct één aan te maken.

Laat je advertenties stralen door sterretjes

AdWords tips - Cheaptickets advertentie met sterretjes beoordelingen

Zeg nou zelf, als je dergelijke sterretjes bij een advertentie ziet staan ben je gelijk geneigd op die advertentie te klikken. Niet alleen doordat de advertentie hierdoor enorm opvalt tussen de verder eenduidige advertenties in Google, maar ook doordat je ziet dat er 177 overwegend positieve beoordelingen zijn geschreven over het desbetreffende bedrijf.

Beoordelingsites als The Feedback Company en Trustpilot hebben een samenwerking met Google afgesloten. Hierdoor kunnen de beoordelingen die ze verzamelen over bedrijven in de vorm van deze sterretjes worden getoond bij AdWords advertenties.

In de toekomst nog meer social?

Gezien de (overtuigings)kracht van ‘social’ zullen de mogelijkheden om sociale invloeden in zoekmachine-resultaten te integreren vast nog verder worden uitgebreid in de toekomst.

Dus vraag jezelf af: zijn jouw zoekmachine-advertenties al social proof?

Geschreven door Sylvie du Cloux

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Sylvie-500-px.jpgSylvie is marketingmanager bij online marketingbureau Yargon. Met als doel om samen online te groeien, is Yargon partner voor MKB bedrijven om het maximale resultaat uit hun online aanwezigheid te halen. Samen werken aan online groei, daar staat Yargon voor.