Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Meten van interne zoekopdrachten via Google Analytics

Webshops doen het al jaren: zoekopdrachten op de website zelf analyseren om het assortiment hierop aan te passen. Waarom niet als niet-webshop ook de zoekopdrachten bijhouden? Zo kan je zien waar mensen op zoeken, wat wel zoekresultaten oplevert en wat niet. En dat biedt jou weer volop gelegenheid om de content op je website te optimaliseren.

Wat heb je nodig?

Een aangepaste Google Analytics code op de resultaat-pagina van de (interne) zoekresultaten en een instelling in Google Analytics.

1. In de aangepaste code gaan we een tweetal zaken bijhouden: de zoekterm èn of er wel of geen zoekresultaten zijn.

In het voorbeeld ga ik ervan uit dat de resultaat pagina het adres http://www.jouwurl.nl/zoeken/ heeft.

De regel code “ _gaq.push([‘_trackPageview’]);” gaan we aanpassen.

Het zoeken ‘abc’ heeft wel een resultaat opgeleverd:
_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/zoeken/?q=abc’]);

Het zoeken ‘abc’ heeft geen een resultaat opgeleverd:
_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/zoeken/?q=no-results:abc’]);

Uiteraard is de zoekopdracht ‘abc’ in bovenstaande fictief en dient hier de zoekopdracht geplaatst te worden van de gebruiker.

2. In Google Analytics geven we aan dat we zoeken op de website gaan bijhouden

Kies in Google Analytics Beheerder > -vergeet niet om het juiste website profiel kiezen- > Instellingen weergeven. Onderaan in het venster staat “Instellingen voor Zoekopdrachten op site”.

Kies “Zoekopdrachten op de site wel bijhouden” en vul “q” in bij Queryparameter.

zoekopdrachten op site

Klik vervolgens op “Save”.

Wat kan je nu zien?

In Google Analytics kan je bij Rapportage > Inhoud > Zoekopdrachten op site > Zoektermen nu zien waarop mensen zoeken.

In bovenstaande voorbeeld hebben we aangegeven dat de zoekopdracht voorafgegaan wordt door “no-results:” wanneer er geen resultaten zijn.

Door inzicht te hebben in het zoekgedrag op de website zelf kan je je content en/of assortiment hierop aanpassen.

Zoekt men (veel) op bepaalde onderwerpen en deze informatie is wel beschikbaar?
De informatie is belangrijk voor jouw website bezoekers maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg zichtbaar binnen de structuur van de website. Probeer de informatie prominenter te vermelden in de structuur van de website, bijvoorbeeld op de homepage.

Zoekt men (veel) op bepaalde onderwerpen en deze informatie is niet beschikbaar?
Er is behoefte aan informatie welke nog niet te vinden is op de website. Tijd om hierover te gaan schrijven!

Zoekt men (veel) op bepaalde onderwerpen en deze informatie is wel beschikbaar, maar wordt niet getoond in het zoekresultaat ?
Iedereen zoekt anders. Kijk daarom ook naar zoektermen die wellicht anders geschreven zijn of een synoniem zijn voor het onderwerp op jouw website. Deze kunnen bijvoorbeeld tussen ‘no-results’ staan, maar wel als artikel op de website staan. Je kan de zoekmachines op jouw website hier in veel gevallen op inrichten door tags of trefwoorden toe te voegen aan een artikel, zodat er in het vervolg rekening gehouden wordt met de door jou opgegeven zoekwoorden en synoniemen.

Voorkom overigens dat je de website gaan aanpassen op zoekopdrachten die 1 of een enkele keer gebruikt worden.

Visie internet marketing

Voor de tijd is mijn verwachting dat het nog belangrijker wordt om je lokaal te kunnen profileren. Lokaal zoeken (zoekresultaten) wordt steeds belangrijker en de aanwezigheid van je onderneming tussen de lokale zoekresultaten dus ook.

Verder voorzie ik een forse toename van klantenreacties / reviews, zowel van producten als bedrijven. Aanbod wordt door internet steeds transparanter en makkelijker te vergelijken. Door goede reviews kan je je als bedrijf en/of webshop gaan onderscheiden.

Geschreven door Martijn Kooij

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/martijn-kooij.jpgBoozd internet marketing is specialist als het gaat om zoekmachine marketing. Wij streven naar meer online rendement door de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines te verbeteren. En de conversie van bezoeker naar klant te optimaliseren. Wij zijn boozd. Let's go!