Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Opbouwen van bereik op social media: de do’s en don’ts

De wereld ligt aan je voeten. En door middel van social media is die wereld ook nog eens goed zichtbaar. Wil je als bedrijf of merk jezelf profileren via social media kanalen, dan zijn er duizend-en-één mogelijkheden. Het gevaar ligt echter op de loer: hoe kom je over op de doelgroep die je wilt bereiken?

Social media als checklist

Wil je een sociale organisatie worden, dan moet je social media niet als een afvinklijstje zien. Social media gaat om relaties opbouwen en het tonen van je menselijke kant. Ook als bedrijf. Enkele valkuilen bij een checklist-mentaliteit zijn:

  • ‘Schreeuwerig’ overkomen. Benader social media niet als massamedium waar je met één oproep honderden personen in je doelgroep kunt bereiken. Dat is niet de kracht van social media en hierdoor kom je arrogant over.
  • Inbreken in conversaties. Ga niet bij elke discussie of conversatie je merk- of productnaam roepen, dat doe je ‘in het echte leven’ ook niet.
  • Voor de aantallen gaan. Op social media gaat het niet om de aantallen volgers, likes of vrienden. Het gaat om relevantie. Koop dus geen volgers of likes in omdat het dan lijkt dat je een groter bereik hebt. Uiteindelijk zal dat zich tegen je keren.

Drie stappen tot een relevant bereik

Hoe bouw je dan een relevant bereik op? Door middel van drie stappen.

1. Laat zien wie je bent, wat je doet en waar je voor staat.
Ook als je nog geen of weinig volgers hebt, is het belangrijk om te laten zien wie je bent en wat je doet. Een professioneel ingericht account, updates die relevant zijn voor je doelgroep en positieve interacties. Potentiële likes en volgers zullen namelijk altijd kijken wat je te bieden hebt alvorens ze je gaan volgen.

2. Communiceer en promoot.
Als je profielen professioneel zijn en je deelt relevante updates, laat je (offline) contactpersonen dan ook weten dat je er bent. Communiceer het via je website, nieuwsbrief, in je e-mailhandtekening, op folders en brochures of meld het in een persoonlijk gesprek of belletje. Zolang men niet van het bestaan van je profielen af weet, bouw je ook geen bereik op.

3. Verras je doelgroep.
Gebruik social media tools om op te vangen wat men over je bedrijf, merk, producten of diensten zegt. Identificeer klachten, vragen en ideeën en doe er wat mee. Laat zien dat je actief bent op social media door hier op te reageren. Een verraste klant is een tevreden klant. En die klant kan best eens jouw reactie aan anderen laten zien. Dat is de start van het alom geroemde ‘virale effect’!

Geschreven door Bart van der Kooi

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/bartvanderkooi.jpgBart van der Kooi is Digital Marketing Strateeg bij Online Marketingbureau StormMC. Hij is gespecialiseerd in Social Media Marketing. Hij adviseert over Social Media op strategisch niveau. Daarnaast is hij initiator van de website SocialMediaModellen.nl