Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Poets je e-mail marketing op met slim gebruik van klantgedrag

Bedrijven kunnen veel meer doen met event-triggerd email. E-mail die automatische wordt verstuurd gebaseerd op gedrag, acties en/of het profiel van de klant. Ik zie dat de focus daarbij meer en meer op het gedrag te liggen in plaats van profielgegevens en voorkeuren. “Behavior speak lowder than preferences” De slimme jongens in Amerika hebben er zelfs een nieuwe naam voor bedacht “behavioural e-mail marketing”.

Start bijvoorbeeld met het versturen van een automatische welkomstmail voor nieuwe inschrijvingen en nieuwe klanten. Die hebben toch De welkomstmail is eenvoudig om te implementeren. De gegevens zijn direct voorhanden omdat iemand zich net heeft ingeschreven. Bijna alle email software systemen hebben tegenwoordig een ingebouwde optie om een welkomstmail te versturen.

Het lijkt zo logisch om direct een geweldige eerste indruk te willen maken en gebruik te maken van dat moment dat de verse inschrijver met jouw merk bezig is. Maar uit het email marketing onderzoek in de financiële sector dat we deden o.a., bleek dat 40% van de bedrijven de nieuwe inschrijvers meer dan een maand(!) laat wachten voordat ze überhaupt iets van zich laten horen. Erg pijnlijk.

Wat maakt jouw welkomstmail beter?

Let op deze 5 punten:

  • Gebruik van de voorkeuren en profiel die de inschrijver net heeft ingevuld
  • Introduceer het bedrijf en geef aan wat de inschrijver kan verwachten
  • Geef altijd een volgende actie, de Next best Action, bijvoorbeeld om het assortiment te bekijken
  • Laat zien dat je ook in andere (social) kanalen aanwezig bent
  • Haal mogelijke barrières weg door te wjizen op service en additionele informatie

Zo kun je voor alle event driven / automatisch verstuurde mail verbeteringen bedenken. Maar denk twee keer na voordat je korting weggeeft in bijvoorbeeld een verlaten winkelwagen mail.

Als je dit jaar aan de slag gaat met het verbeteren van e-mail marketing, let dan extra op het gedrag van de klant en maak er slim gebruik van!

Geschreven door Jordie van Rijn

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/jordie_van_rijn.jpgJordie van Rijn is zelfstandig e-mail marketing adviseur. Hij houdt zich bezig met slimme email marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren en rendement op online marketing vergroten. In de afgelopen 10 jaar heeft hij gewerkt voor aansprekende namen zoals AEGON, EndeMol, FNV en KLM.