Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Privacy, data en personalisatie: de perfecte combi

In 2012 ging de cookiewet van kracht. Advertentiecookies mogen niet meer, behalve met expliciete toestemming vooraf. Grote uitgevers ontzeggen je de toegang tot de website als je hun spelregels niet accepteert, toezichthouders OPTA en CBP laten steeds meer hun tanden zien en de publieke discussie lijkt niet te stoppen.

De keuzes die een bezoeker krijgt, lijken te zijn:

  1. Persoonlijke advertenties, waarbij tientallen partijen meekijken met je klikgedrag.
  2. Sorry, je kunt deze website niet bezoeken zonder cookies te accepteren.
  3. (En soms) cookieloze standaardadvertenties.

Een keuze tussen optie 1 en 2 is eigenlijk geen keuze. Veel bezoekers zullen morrend hun privacy inleveren en akkoord gaan met optie 1. Uitgevers en adverteerders zitten weer niet te wachten op optie 3, want standaard (niet-gepersonaliseerde) advertenties leveren nu eenmaal minder op.

“Stiekeme” targeted advertising niet langer mogelijk

Het bewustzijn van het gebruik van cookies en personalisatie is bij burgers nu definitief aanwezig. ‘Stiekeme’ targeted advertising is er niet meer bij. En dat was vorig jaar nog wel anders. De winnaars van 2013 zullen de partijen zijn die hier slim van gebruik weten te maken. Partijen die beseffen dat trouwe bezoekers hun bestaansrecht geven, en daarom respectvol met hun publiek omgaan.

Ga voor optie 4: relevant en persoonlijk internet

Die winnaars bieden mij optie 4: een relevant en persoonlijk internet waarbij mijn bezoekersgedrag niet met tientallen partijen wordt gedeeld. Websites die mijn vertrouwen winnen voordat ze om data vragen. Die zorgvuldig met mijn gegevens omgaan.

Bij die winnaars ben ik zelfs bereid om mijn interesses en profielinformatie vrij te geven in ruil voor meer relevantie. Mijn bezoekerservaring wordt zo persoonlijker dan ooit, de adverteerder krijgt de geïnteresseerde bezoeker waar hij om vraagt en de uitgever verdient meer aan mij dan ooit tevoren.

Tot slot

Dus, winnaars van 2013, stop met het delen van informatie met derde partijen, maar schaf een goede personalisatietool aan (of wees creatief en bouw zelf wat) en wees transparant over hoe je data gebruikt en betrek de gebruiker bij je innovatieve manier van relevant adverteren.

Geschreven door Koen Penders

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Koen-Penders.jpgKoen Penders is business consultant bij Adversitement. Betrouwbare online data zijn een baken in de turbulente wereld van de online bedrijfsvoering. Als specialist in online statistieken heeft Koen jarenlange ervaring in dataverzameling en -analyse om online de juiste keuzes te maken.