Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Trendwatching voor online succes

Als er één vakgebied is dat zich dagelijks evolueert, dan is dat wel de online wereld. De afgelopen jaren is er behoorlijk veel veranderd. Zoekmachines bijvoorbeeld, zijn getransformeerd naar onmisbare vrienden die je helpen bij het zoeken naar relevante resultaten, in de meest gemixte vorm. Zij vinden niet alleen internetpagina’s, maar ook afbeeldingen, video’s en white papers. Ook het tonen van lokale resultaten is een grote ontwikkeling van de laatste jaren. En het gebruik van smartphones en tablets heeft eveneens een grote impact gehad op het bezoekersgedrag en gebruik van internet. Dat is mede versterkt door de komst van social media.

Speel in op nieuwe ontwikkelingen

Om een goede online strategie uit te zetten, moet je inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Maar niet alleen vakinhoudelijk. Kijk vooral naar je eigen branche! Wat zijn de trends? Op het gebied van technologie, maar met name in het gedrag van je doelgroep. Door trends te herkennen speel je beter in op de behoefte van klanten en prospects. Het mooiste voorbeeld is wellicht die van de zorgverzekeraars. December is de laatste maand dat cliënten kunnen overstappen naar een andere verzekeraar. Daardoor zie je onder de internetgebruikers een toenemende interesse richting zorgverzekeringen. Dat uit zich bijvoorbeeld in online zoekgedrag.

zoekwoord

Herken de trends

Om trends te herkennen zijn er verschillende programma’s. De onderstaande programma’s zijn gratis en gemaakt door Google. Wij willen jullie deze niet onthouden.

Google zoekwoord planner

Ben je ingelogd bij Google AdWords, dan kan je in de Google zoekwoord planner een extra kolom ‘lokale zoektrends’ toevoegen. Deze kolom laat de trend zien in welke maanden het meeste wordt gezocht. Lees ook dit artikel van Karel over deze nieuwe tool.

Google Alerts

Via Google Alerts is het mogelijk om verschillende informatiestromen op te pikken. Je maakt een selectie met belangrijke zoekwoorden en ontvangt naar eigen wens een e-mailnotificatie met de laatste updates. Google zoekt internet af naar interessante resultaten.

Consumer Barometer

Deze tool bevat een verzameling van verschillende recente databronnen. De Consumer Barometer maakt het verschil tussen het online en offline aankoopproces inzichtelijk. Handig voor marktonderzoek.

Google Trends

Wil je onderzoeken welke zoekwoorden op dit moment populair zijn? Via Google Trends heb je de mogelijkheid om verschillende zoektermen te vergelijken op basis van tijd en locatie.

YouTube Trends

Benieuwd naar welke content je doelgroep op zoek is? YouTube Trends maakt inzichtelijk welke video’s populair zijn op basis van demografische gegevens.

Google Analytics

Via Google Analytics meet je de resultaten van je eigen websites en applicaties. Analytics biedt de mogelijkheid om persoonlijke dashboards te maken en notificaties in te stellen zodat je continu op de hoogte gehouden wordt van de laatste ontwikkelingen.

Geschreven door Jaap Jacobs

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Jaap-Jacobs.jpgJaap Jacobs heeft gewerkt voor een groot aantal opdrachtgevers. Door zijn ervaring en interesse in online bedrijfsprocessen weet hij als geen ander de kansen binnen online ondernemen bloot te leggen. Jaap is eigenaar van het bureau Fingerspitz.