Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Verplicht online aanwezig zijn

Wat een heerlijke tijd was het toen je met wat linkbuilding en een dozijn meta-keywords je website bovenin de zoekmachine kon krijgen. Die tijd ligt inmiddels al een tijdje achter ons. Steeds meer zoeken de zoekmachines, met Google voorop, naar authenticiteit, inhoud en populariteit. Anno 2013 telt jouw volledige online aanwezigheid mee. Die van het bedrijf, product, dienst, maar ook die van de auteurs.

Het is keihard werken

Een goede online aanwezigheid gaat niet vanzelf en is niet volledig te automatiseren. Om echt online aanwezig te zijn moet je op z’n Rotterdams de mouwen opstropen. Het gaat erom dat jouw website altijd up-to-date is, dat je regelmatig blogt of (nieuws)artikelen schrijft, ook reageert op andere blogs, aanwezig bent in social media, hier en daar nog wat adverteert en probeert viral te gaan met een verse video of infographic. Kortom, het is een dagtaak.

Alles met elkaar verweven

Vroeger toen SEO nog simpel was, bestonden er verschillende vakgebieden die mijlenver uit elkaar lagen. Oké, ze hadden allemaal iets te maken met online, maar dat was het dan ook wel. Webredactie was nog een journalistiek beroep dat niets met zoekmachine vriendelijke teksten te maken had. Social media was nog sociaal en voor bedrijven totaal niet interessant. Adverteren deed je met schreeuwerige banners en bloggen was alleen voor nerds.

Complete Online strategie onmisbaar

Inmiddels zijn al deze vakgebieden met elkaar verbonden en van elkaar afhankelijk. Met zoekmachine optimalisatie voorop. Die is afhankelijk van de complete online aanwezigheid. We leven in een tijd dat zoekmachine optimalisatie heeft plaatsgemaakt voor een alles omvattende online strategie. Alleen bedrijven die echt werk maken van hun online ambitie scoren nu nog hoog in de zoekmachine.

Geschreven door Chris van Marion

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Chris-van-Marion.jpgChris is eigenaar van Online Ambitie, bureau voor internetredactie en webmanagement. Hij helpt bedrijven bij het realiseren van hun eigen online ambitie. Door middel van een actuele, uitdijende en online aanwezige website behalen zijn klanten de conversie die ze verwachten.