Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Visual storytelling: de kracht van beeld

Social media hebben een nieuwe manier van communiceren in gang gezet. We leven namelijk in een tijd waarin bijna iedereen in bezit is van een smartphone met camera en beelden maakt (met verschillende applicaties) om deze vervolgens online te delen. Deze opkomende trend van het vertellen van verhalen met tekst en beeld noemen we ook wel ‘visual storytelling’.

Visual storytelling is een combinatie van tekst en beeld
waarmee je jouw verhaal op authentieke wijze vertelt.

Waarom visual storytelling?

Organisaties die gebruikmaken van visual storytelling onderscheiden zich van anderen. Je maakt niet alleen jouw verhaal zichtbaar”¦je maakt je organisatie of merk ook persoonlijker. Want in dit sociale tijdperk willen consumenten organisaties en merken beleven en geprikkeld worden door persoonlijke verhalen waarin zij zichzelf herkennen en waarmee zij zich kunnen identificeren. Ook krijgt je boodschap meer lading. Een combinatie van tekst en beeld (foto’s, illustraties, video’s) maakt je verhaal krachtiger, komt beter over en raakt mensen. Tegelijkertijd levert deze visuele content ook meer kliks, likes, retweets en reacties op.

De mogelijkheden

Naast het gebruiken van authentieke beelden op je (corporate) website, zijn er verschillende social mediaplatformen die je kunt inzetten om je visuele verhaal naar buiten te brengen, zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Een aantal tips en voorbeelden van de mogelijkheden:

Facebook

De timeline op Facebook is uitermate geschikt voor visual storytelling. Met een sterke cover zet je je merk krachtig neer. Denk maar eens aan KLM en Coca-Cola.

Visual storytelling2
Ook het delen van beelden in je updates zijn meer ‘likable’ dan tekst. Uit onderzoek van Conversocial blijkt dat berichten op Facebook die een beeld bevatten meer interactie genereren dan tekstberichten. Daarnaast willen consumenten weten wie het merk of de onderneming achter de naam is. Vertel dus jouw verhaal en wat jouw organisatie uniek maakt. Laat zien wat er zich afspeelt en geef medewerkers een ‘gezicht’. Je merk wordt hierdoor persoonlijker en beter benaderbaar voor je doelgroep(en).

Twitter

Visual Storytelling3

Mensen willen zien wat jouw organisatie meemaakt. Maak je berichten dus interessanter voor je volgers met authentiek beeld. Een mooi voorbeeld is president Obama. Op verschillende social mediaplatformen vertelt hij over zijn beleid door middel van verhalen. In combinatie van tekst en beeld laat hij aan zijn volgers weten wat hij meemaakt. Zo stuurde hij via Twitter op 7 november 2012 om 5.16 uur Nederlandse tijd zijn ‘overwinningstweet’, nadat hij zijn benodigde kiesmannen binnen wist te halen. Om 14.00 uur die dag was het bericht al 605.000 keer geretweet en 204.000 keer opgeslagen als favoriet. Volgens Twitter is deze tweet niet alleen het meest geretweete bericht van 2012, maar ook het meest verspreide twitterbericht ooit en hebben mensen in 200 verschillende landen het bericht van de herkozen president geretweet.

Pinterest

Ook het online platform Pinterest biedt verschillende mogelijkheden waarop je jouw verhaal kunt vertellen door middel van afbeeldingen en/of video’s. De beelden die je verzamelt kun je bij elkaar plaatsen op verschillende ‘boards’, bijvoorbeeld per thema of onderwerp. Maak bijvoorbeeld een board met een kijkje achter de schermen, waardoor je doelgroep zich meer verbonden voelt met je organisatie. Laat het productieproces zien of medewerkers aan het woord, zoals General Electric dat op Pinterest doet.

Visual Storytelling4

Durf!

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden. Er zijn meer platformen en mogelijkheden. Denk aan weblogs, SlideShare, Prezi, YouTube, de populaire app Instagram, infographics en sketchnotes. Belangrijk bij visual storytelling is te zorgen voor kwaliteit.

Ga voor authentieke, krachtige en goede beelden in plaats van stockfoto’s of beelden van slechte kwaliteit. Je boodschap komt veel beter over. Het beeld dient ook relevant en herkenbaar te zijn. Wat zegt het over jouw organisatie? En past het bij jouw verhaal? Durf het te laten zien. Ga voor een persoonlijke benadering door een kijkje achter de schermen te geven of laat medewerkers zien.

Wanneer je op deze manieren visual storytelling inzet krijgt jouw organisatie een persoonlijk gezicht en onderscheid je je van anderen.

Geschreven door Bianca van de Ketterij

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Bianca.jpgBianca van de Ketterij helpt (startende) ondernemers en professionals online vindbaar en zichtbaar te zijn, zodat zij meer winst behalen met hun onderneming en/of dienstverlening. Daarnaast schrijft ze voor het weblog Frankwatching artikelen over communicatie, marketing en internet.