Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Voorkom dat je leegloopt op Google AdWords

In dit praktische artikel kort aandacht over hoe jij misschien ook wel de nodige ineffectieve marketingeuro’s kunt besparen.

Ondubbelzinnig

Hoe ondubbelzinnig is je product of je dienstverlening? Een voorbeeld uit de praktijk. Een image consultant is iemand die je helpt goed over te komen. Door het geven van kleur- en stijladvies wordt je geholpen om een betere indruk te maken en wordt je in staat gesteld kleding te kiezen die beter past bij je figuur en persoon.

Kleuradvies is daarin een heel logisch zoekwoord om te gebruiken in Google AdWords. Dat zoekwoord is echter dubbelzinnig. Je bent niet de enige die kleuradvies geeft namelijk. Mensen die op zoek zijn naar de beste kleur verf voor hun woonkamer of een kleur voor een logo die goed past bij de bedrijfsactiviteiten zoeken daar ook op.

Een ander voorbeeld is de bandenspecialist. Het woord band betekent wanneer je het op z’n Engels uitspreekt namelijk heel wat anders. Ben jij op zoek naar een leuke band voor je receptie of feest? Dan zit je natuurlijk niet te wachten op advertenties met een band voor je auto.

De oplossing: op zich eenvoudig

Door je product of dienst duidelijk neer te zetten in advertenties, kun je al voor een deel voorkomen dat je onnodige klikken genereert. Toch heeft het wel invloed op je prestaties en uiteindelijk op je kosten wanneer je niets doet.

En waarom niets doen wanneer de oplossing eenvoudig is? In Google AdWords kun je heel eenvoudig zoekwoorden uitsluiten. Daarbij heb je zelfs nog de keuze of je zoekwoorden uitsluit op campagneniveau of advertentiegroepniveau. Hoe het werkt? Het is eenvoudig:

  1. Log in op je AdWords account
  2. Ga naar het juiste niveau (campagne of advertentiegroep)
  3. Klik op het tabblad ‘zoekwoorden’
  4. Klik vervolgens op ‘zoekwoorden toevoegen’
  5. Vul de zoekwoorden in, voorafgegaan door een min-teken
  6. Opslaan”¦ en klaar.

Wil je dus wel gevonden worden op kleuradvies, maar niet wanneer dit te maken heeft met interieur, dan kun je zoekwoorden invullen als -interieur, -woonkamer, -slaapkamer etc.

Zo maak je jouw Google AdWords campagne weer een stukje effectiever! Succes met het doorvoeren van de verbeteringen.

Voor de komende tijd verwacht ik dat Google nog verdere stappen zal willen nemen in het verbeteren van de relevantie. Sociale media zullen daarin zeker een rol spelen. Het zal lastig worden om een goede modus te vinden over hoe social geïntegreerd wordt in zoekmachine marketing, maar het kan niet uitblijven. Ook in dit jaar zal de zoekmachine gigant blijven testen met nieuwe advertentieformaten (en extensies), om te zorgen dat het advertentieprogramma zich in de slipstream van de natuurlijke zoekresultaten mee zal blijven ontwikkelingen naar betere relevantie.

Geschreven door Wieger Waardenburg

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/wieger-waardenburg.jpgWieger is een internet marketeer in hart en nieren en eigenaar van online marketing bureau XpertMarketing en mede eigenaar van Fris Webdesign - betaalbaar webdesign voor ZZP & MKB.