Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Welke content marketing tactieken leveren de beste ROI?

Doordat het steeds moeilijker is om de aandacht van je doelgroep te krijgen en vast te houden, zien steeds meer marketeers en bedrijven de voordelen om content in te zetten voor het verkrijgen van interesse en interactie.

Uit een onderzoek van CopyPress, dat begin 2013 werd gehouden, blijkt dat steeds meer marketeers hun focus richten op content marketing. Waar in 2012 nog 18,9% van de marketeers aangaf zich te focussen op content marketing (waarmee het minder belangrijk werd geacht dan zowel e-mail en social media, en gelijk aan SEO), zegt nu 34,8% van hen zich te focussen op content marketing. Hiermee is het belangrijker geworden dan social media (24,7%), SEO (14,9%) en e-mail (9,2%).

De ROI van content marketing

Dit jaar willen meer bedrijven dus content marketing gaan inzetten. De vraag is echter welke content aansluit bij de interesses van je doelgroep, oftewel welke content strategieën zorgen voor een aantrekkelijke ROI (Return On Investment)?

Emarketeer.com heeft op basis van de uitkomsten van CopyPress onderstaande staafdiagram gemaakt. Uit het onderzoek komt naar voren dat marketeers de beste ROI realiseren middels artikelen, gevolgd door video’s en white papers.

Content met de beste ROI
Denk er voordat je met een van deze contentvormen begint aan dat het de nodige moeite kan kosten om het te realiseren. Zo levert video volgens marketeers een hoge ROI op, maar behoort het tegelijkertijd tot een van de moeilijkste te creëren contentvormen en veel marketeers vinden video te duur.

Wanneer werkt content marketing voor mij

Het realiseren van content kost natuurlijk geld, waardoor het belangrijk is om de resultaten van je inspanningen te meten. Maar wat wil je precies bereiken en wanneer weet je of je inspanningen het gewenste effect hebben?

Veelal willen bedrijven met behulp van content marketing een vorm van conversie realiseren of aan hun naamsbekendheid werken. Belangrijk is daarom om vooraf doelstellingen vast te leggen, bijvoorbeeld het aantal nieuwsbriefinschrijvingen, contactmomenten met de klant of social media uitingen als likes en retweets. Met behulp van onder meer social media kun je meten of je naamsbekendheid verbetert.

Hier zijn een aantal punten die je kunt meten voor de ROI:

  • Het aantal retweets via Twitter

  • Het aantal likes op Facebook

  • Het aantal inkomende links

  • Gemiddelde paginaweergaves per bezoekers

  • Het aantal nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen

  • Reacties op je content

Houdt er wel rekening mee dat content marketing strategieën zijn gericht op de langere termijn. Een duidelijke ROI kan daarom een periode duren voordat deze zichtbaar wordt. Als dit echter het geval is, zullen de opbrengsten stijgen wanneer er regelmatig content wordt gepubliceerd. Een goede planning, duidelijke meeteenheden en consistentie zullen je helpen om successen te boeken met content marketing.

Geschreven door Christian Slagter

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Christian-Slagter.jpgChristian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash. Als boerenzoon helpt hij ondernemers en bedrijven op een nuchtere manier hun online marketing doelstellingen te realiseren.