Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Wil jij je doelen behalen? Ga dan aan de slag!

Zeg eens eerlijk, hoeveel tijd besteed jij aan social media? Een uur per dag, of langer? En doe je dat ook in de uren dat je eigenlijk zou moeten werken? Laat ik maar eerlijk zijn, ik maak me er zelf ook schuldig aan. Even Facebook en Twitter checken, een plaatje delen op Pinterest, reageren op een zojuist binnengekomen opmerking en voor je het weet ben je een uur verder. Het is op dat moment leuk, maar om nou te zeggen dat het wat oplevert”¦

Als ik de afgelopen jaren iets heb geleerd, is dat je moet DOEN als je echt iets wilt bereiken. Internet staat boordevol geweldige informatie en het merendeel is nog gratis ook, maar hoeveel wil je lezen voor je er iets mee doet? In de tijd dat je gedachteloos rondklikt op Facebook kun je ook een gastblog schrijven, waarmee je bezoekers naar je site trekt en je je expertstatus vergroot. E-mail marketing is ook zoiets. Nieuwsbrieven versturen werkt uitstekend en met MailChimp kan het tot 2000 abonnees zelfs gratis, maar je moet het wel doen.

Wil jij succesvoller worden op internet? Geef je dan bij deze een schop onder je kont (ik doe het vrijwel dagelijks), maak een plan en voer het uit. Deze tips helpen je erbij.

Hou het klein

Als je je op een onderwerp concentreert, leer je het beter kennen en word je vanzelf expert. Aangezien mensen het liefste zaken doen met experts kloppen ze bij jou aan.

Stel doelen

Wat wil je over bijvoorbeeld zes maanden bereikt hebben? En wat moet je daar concreet per maand en per week voor doen? Noteer het en hou je eraan.

Ken jezelf

Bedenk wie je bent en wat de klant met je opschiet. Je hebt niets aan kijkers als jij niet weet hoe je er kopers van maakt. Een mooie kapstok is in dit geval de 4 B’s, die staan voor behoefte (wat heeft de klant nodig), belofte (wat krijgt de klant die met jou in zee gaat), beleving (roep je het alleen of voelt de klant het ook?) en bewijs (laat zien dat het niet bij mooie woorden blijft). Met een goed verhaal overtuig je mensen veel sneller.

Wees aardig

Heb je wel eens iets gekocht omdat je de verkoper zo aardig was? Op internet en via e-mail kan het ook: denk met klanten mee, geef ze tips, reageer snel op mails en vergroot zo je gunfactor.

Denk in conversie

Bezoekers, aandacht, complimenten: het is allemaal leuk, maar daar kan de schoorsteen niet van roken. Kijk eens heel kritisch naar je website en online strategie en bedenk constant hoe je er meer uit kunt halen. Dat is niet per se meer plannen maken, maar ze misschien wel beter ”“ en consequenter ”“ uitvoeren.

Verdiep je in timemanagement

Getting Things Done is het bekendste timemangementsysteem en met de gratis online tool Nirvana kun je al je taken eenvoudig inzichtelijk maken, bundelen en prioriteren. Je weet precies waar je aan toe bent en wat de volgende stap is, en dat geeft rust.

Ken je zwaktes

Als je hard wil werken, blokkeer dan met de gratis tool ColdTurkey voor een bepaalde tijd de websites waar je niets te zoeken heb.

Maak af

Enthousiast aan iets beginnen kan iedereen, maar hou vol en maak het af. Het geeft echt een goed gevoel.

Geschreven door Rutger Steenbergen

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Rutger-Steenbergen.jpgRutger Steenbergen is (SEO-)schrijver, trainer en freelance online marketeer. Met zijn bedrijf SEO Zwolle helpt hij ondernemers bij het succesvoller maken van hun website.