Naar
boven

Keer terug naar het overzicht

Wordt 2013 het jaar van Google+?

Wordt dit dan nu echt het jaar waarin we eindelijk vuurwerk gaan zien op social media-gebied? Vorig jaar kreeg Facebook namelijk wéér bakken met kritiek over zich heen terwijl in diezelfde twaalf maanden Google+ juist op steeds meer waardering en gebruikers kon rekenen. Vooral het feit dat Google+ eigendom is van én verweven is in de zoekgigant Google kan wel eens de uiteindelijke doorslag geven. En als marketeer kun je er dus niet vroeg genoeg mee aan de slag gaan”¦

Steeds meer Google+ fans

Door sommigen werd Google+ vanaf dag één al onwetend en onterecht bestempeld als ´Googles poging tot Facebook-killer’, door anderen gelijk al afgeschreven, ‘want ik ga me toch niet wéér inschrijven voor een sociaal netwerk? Ik ben nét overgestapt van Hyves naar Facebook’. Een kleine groep enthousiastelingen en nieuwsgierigen zag er echter de potentie wel van in en is het actief gaan gebruiken. En gaandeweg zijn er steeds meer van dit soort mensen bijgekomen.

kg_mike

Waarom Google+ op een dag zal domineren

Maar dat is de gebruikerskant. Of Google+ in die zin nou echt een keer zal aanslaan bij het grote publiek is koffiedikkijken. Kijken we naar de internetmarketing-kant dan durven we ons geld wel in te zetten op Google+ als hét sociale netwerk. Zal het in 2013 gebeuren? Wij schatten die kans zeer groot en wel om deze redenen:

Facebook is niets meer en niets minder dan een sociaal netwerk. Hun netwerksite is hun core business en dus moet dat blijven presteren. En snel, want de investeerders en aandeelhouders willen hun inbreng beloond zien worden. Google+ daarentegen is één van de vele onderdelen van Google en niet eens een onderdeel waar ze (direct) geld mee verdienen of willen verdienen. Het kan dus rustig aan doen en alles uitproberen, totdat het de succesformule heeft gevonden.

Aanwezig zijn op Google+ wordt beloond door Google met bijvoorbeeld betere zichtbaarheid in de zoekresultaten, en dat is nu al het geval. Zo worden de auteursfoto, het aantal +1’s en het aantal keer gecirkeld getoond. En als bedrijf wil je ook aanwezig zijn op Google+, want een dergelijke bedrijfspagina wordt steeds vaker getoond in het vlak naast de zoekresultaten.

Google+ wordt steeds meer geïntegreerd in de razend populaire diensten van Google die reeds door miljoenen mensen worden gebruikt. Je kunt in Gmail hele Google+conversaties volgen en bijhouden, terwijl het net zo makkelijk is om foto’s van Picasa paginagroot op Google+ te tonen of een evenement aan te maken vanuit Google Calendar. Iedereen die deze Google-diensten gebruikt zal steeds vaker Google+ tegenkomen en het waarschijnlijk op een dag moeten/gaan/willen proberen.

Door Google+ en Google te combineren, krijgt de zoekgigant toegang tot een berg data waar je u tegen zegt. En data wordt alleen maar belangrijker. Doordat het zoveel data kan verkrijgen, inzetten en kan tonen (oftewel indirect verkopen), zal Google uiteindelijk de slag winnen van Facebook, maar ook van alle andere (nog op te richten) sociale netwerken.

Het enige wat het succes van Google+ kan tegenhouden zijn de gebruikers, die het sociale netwerk links zullen laten liggen als ze merken dat er niet goed wordt omgegaan met hun privacy. Maar ja, die angst wordt al tien jaar uitgeroepen en tot nu toe is Google er niet kleiner op geworden”¦

Geschreven door Dirkjan Vis

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Dirkjan-vierkant1.jpgInternetondernemer sinds 2002 en eigenaar van internetbureau Zietuwel.nl te Utrecht. Dirkjan is vooral bekend van zijn ecommerce-sites als www.webwinkelweblog.nl & www.webwinkelforum.nl, maar heeft daarnaast ook enkele portalen gericht op startende ondernemers.