Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Contentmarketing voor B2B: 3 tips voor optimaal rendement

In 2013 heeft content marketing een sterke opkomst meegemaakt. De meeste online marketeers lijken het eens te zijn dat de trend zich in 2014 voortzet. Voor de B2B-sector kan content marketing een geweldige strategie zijn om hoogwaardige leads te genereren. In dit artikel geef ik drie tips om content marketing optimaal in te zetten voor jouw organisatie, gericht op het hoogste rendement.

Tip 1: Breng het aankooptraject van je klant in kaart, en creëer content voor iedere fase.

Content marketing draait om het creëren van waardevolle content, waarmee je als het ware een magneetwerking naar je website creëert. Onthoud goed dat content pas waardevol is voor je potentiële klant, als de content de klant voorziet van antwoorden op de vragen die hij heeft. Zeker in de B2B sector, waarbij het vaak gaat om grote bedragen en afgewogen keuzes, is het noodzakelijk om te beseffen dat er meestal sprake is van een langdurig beslissingstraject.

Zorg er daarom voor dat je content creëert die aansluit bij alle fases die je kunt onderscheiden in het traject van eerste, oriënterende fase tot uiteindelijke aankoop beslissing. Dit betekent dat je goed zicht moet krijgen op de customer journey die iedere klant door loopt. Je sales-divisie heeft doorgaans het meeste zicht op hoe dit traject verloopt en welke informatiebehoefte de lead heeft in iedere fase. Zorg dus dat je hen betrekt bij het maken van je content planning (zie ook tip 3).

Tip 2: Maak je waardevolle content goed vindbaar en zichtbaar.

Dit lijkt enorm voor de hand liggend, maar ik wil het toch nog eens benadrukken: zorg er voor dat je content goed vindbaar is. Dit is natuurlijk deels een kwestie van zoekmachine optimalisatie op je website, en het optimaliseren op basis van de juiste keywords. Dit is echter maar een deel van het verhaal. In veel gevallen is het juist de kunst om de interesse aan te wakkeren van een mogelijke klant, die nog geen directe vraag had, en dus ook niet op zoek was.

Het is essentieel om er voor te zorgen dat je daarom naast goed vindbaar, ook goed zichtbaar bent. Dit bereik je bijvoorbeeld door je content via verschillende kanalen te distribueren. Een goed voorbeeld is het linken naar je nieuwste blog in relevante LinkedIn groepen. Het mooiste is natuurlijk als je eigen achterban je verhaal verder gaat verspreiden (via bijvoorbeeld social media). Het belangrijkste criterium daarvoor is: zorg dat je content zo interessant en relevant is, dat mensen het uit zichzelf gaan delen!

Tip 3: Zorg dat de lead opvolging door marketing en sales naadloos op elkaar aansluiten.

Bij veel organisaties is er sprake van een kloof tussen de marketing- en salesafdelingen. Zolang marketing zich alleen bezig zou houden met branding, is dat niet zo’n probleem. Marketeers houden zich echter steeds meer bezig met (online) leadgeneratie. Een goed voorbeeld is het creëren van whitepapers, die je potentiële klant gratis kan downloaden na het achterlaten van zijn contactgegevens. Deze lead kan vervolgens per e-mail worden gevoed met nog meer informatie (dit wordt lead nurturing genoemd).

Op een zeker moment is het echter nodig om de lead over te dragen aan je verkopers. Zij gaan de lead actief benaderen en proberen de verkoop binnen te halen. Het is daarbij essentieel dat alle marketinginspanningen de juiste leads opleveren, waarmee je salesapparaat meteen aan de slag kan. Zorg dat marketing en sales op één lijn zitten, en maak afspraken over bijvoorbeeld welke segmenten prioriteit hebben, en op welk moment een lead wordt overgedragen.

Marketing moet meer gaan verkopen (en heeft sales daarbij keihard nodig)

Met een goede content marketingstrategie en de juiste tools, heeft de marketeer volop mogelijkheden om meer én betere bezoekers én leads te genereren. Content marketing is marketing van de lange adem, het is tijdsintensief en het kan even duren tot je echte resultaten ziet.

Het is daarom belangrijker dan ooit dat de marketing inspanningen echt gericht zijn op conversie. Marketing moet meer gaan verkopen! Maar het is je vast opgevallen: bij twee van de drie tips hierboven is het duidelijk dat je verkopers hierbij een een essentiële rol spelen. Marketing en sales moeten de neuzen nog meer de handen in elkaar slaan om de beste resultaten te krijgen met content marketing!






Geschreven door Jeroen Huynen

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Jeroen-Huynen.jpegJeroen is inbound marketingspecialist bij InnerCrowd. Hij creëert een heldere contentstrategie en zorgt voor een doelgerichte implementatie, volledig gericht op meer bezoekers, leads én klanten.