Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Creëer viraal B2B effect met LinkedIn aanbevelingen

Het internet staat bol van de prachtige cases op social media gebied. Als je werkzaam bent bij een organisatie met enkel zakelijke klanten, stuit je echter vaak op voorbeelden waarbij de particuliere markt op grote schaal is bereikt. Deze cases zijn voor je eigen situatie moeilijk toepasbaar. Herkenbaar?

Hét wereldwijde zakelijke netwerk is LinkedIn. En als je dacht dat dit medium geen mogelijkheden biedt om virale acties te initiëren, dan heb je het mis. Een onderschatte functie van LinkedIn zijn de Product- en dienstaanbevelingen. Deze functionaliteit is voor elke organisatie inzetbaar. Het is gratis en kost je niet veel tijd.

Je klant als ambassadeur

Het principe is eenvoudig: Je hebt op je LinkedIn bedrijfspagina je producten of diensten opgesomd. Elke (tevreden) klant vraag je om een aanbeveling voor het betreffende product of de dienst die zij hebben afgenomen. Een aanbeveling kan mét begeleidende tekst of zónder geplaatst worden. Vergelijk die laatste optie met de ‘Like’ button van Facebook.

Wat is het effect? Als een klant een aanbeveling heeft gedaan, zullen de personen in zijn of haar netwerk (alle connecties op LinkedIn) een bericht zien dat je product of dienst een aanbeveling heeft gekregen. Zo zorg je er voor dat je je klanten als ambassadeur in zet. Met weinig moeite!

Benodigdheden

Wat is er nodig om hier mee te starten?

  • Een bedrijfspagina (‘Company Page’) op LinkedIn.
  • Beheerderstoegang tot deze bedrijfspagina. Voorwaarde is dat je je zakelijke e-mailadres hebt gekoppeld aan je persoonlijke profiel. Lees hier hoe dit werkt.
  • Je producten en diensten duidelijk omschreven op je bedrijfspagina. Hier zie je een voorbeeld van een dienstenpagina.
  • Een connectie op LinkedIn met de klanten waar je een LinkedIn aanbeveling aan wilt vragen.

Is dit gelukt? Dan kan je aanbevelingen gaan vragen. Wees niet bang, klanten vinden het niet erg om je product of dienst aan te bevelen. En als je vermeld dat er niet een lange tekstuele aanbeveling nodig is, maar slechts een druk op de knop, dan is de drempel nog lager.

Door naar de dienstenpagina op je LinkedIn bedrijfspagina te gaan, kun je per product of dienst aanbevelingen gaan vragen.
Doe dit door te klikken op ‘Aanbevelingen vragen’ of ‘Request recommendations’, afhankelijk van je ingestelde taal.
2014-01-31_1126
Je zult zien dat het aantal impressies voor je producten en diensten op LinkedIn steeds meer gaat worden. Het virale effect bewijst zich!

Zorg er echter voor dat je het vol blijft houden. Drukke agenda’s zorgen ervoor dat je snel vergeet om aanbevelingen van nieuwe klanten op te vragen.

Zet daarom een maandelijks terugkerende notitie in je agenda en continueer het vergaren van aanbevelingen.

Integratie met website

2014-01-31_1126_001
LinkedIn biedt de mogelijkheid om op je eigen website real-time het aantal LinkedIn aanbevelingen te laten zien.

Hier kun je een button maken die het actuele aantal aanbevelingen per product of dienst weergeeft op je website. Zo breidt je de aanbevelingen van je tevreden klanten uit richting je website.

Klikken op deze button stuurt de bezoeker rechtstreeks naar het product of de dienst op LinkedIn.






Geschreven door Bart van der Kooi

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/bartvanderkooi.jpgBart van der Kooi is Digital Marketing Strateeg bij Online Marketingbureau StormMC. Hij is gespecialiseerd in Social Media Marketing. Hij adviseert over Social Media op strategisch niveau. Daarnaast is hij initiator van de website SocialMediaModellen.nl