Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Crossmediaal adverteren is een must in 2014

De online en offline werelden groeien steeds verder naar elkaar toe. Back in the days was het normaal om of een televisie commercial in te kopen of een e-mail te verzenden. Deze tijden zijn voorbij. Online en offline worden steeds vaker, zij het niet altijd, samen ingezet, als synergie. De uitingen worden op elkaar aangepast, zodat zowel on- als offline één geheel vormen.

Branded search

Deze synergie is direct terug te vinden in de statistieken van een website. Een website wordt vaak gevonden aan de hand van de bedrijfs- of merknaam, ook wel ‘branded search’ genoemd. Bij de inzet van TV- of radio advertising zien we vaak dat de branded search van de adverteerder toeneemt. Dit wordt ook wel Ad Boost genoemd.

Ad_Boost

Digitale Radio

Naast deze synergie overlappen online en offline elkaar steeds meer. Zo kan men nu adverteren via digitale radio. Op alle deelnemende internet radiostations zijn gemiddeld drie reclameblokken per uur, dit is volledig te vergelijken met analoge radio. Hier worden via programmatic trading radiospots ingekocht.

Cookiematching is daarbij ook mogelijk. Zo wordt inzichtelijk of de betreffende computer al eerder de website heeft bezocht of dat er reeds een banner is getoond. Daarnaast is door deze cookiematching ook retargeting mogelijk. Gebruikers die de radio commercial voorgeschoteld hebben gekregen, worden daarna (her)benaderd als zij surfen op andere websites.

Connected TV’s

In 2012 had 10,8% van alle TV bezitters toegang tot internet via zijn of haar TV-toestel. Dit is in één jaar gestegen tot 16,4% (Kijkonderzoek, 2013). Deze stijging geeft aan dat er ook hier veel potentie ligt wat betreft online advertising. Het is al mogelijk te adverteren via connected TV’s, bijvoorbeeld door middel van een video advertentie via uitzendinggemist.nl. Ook hierbij is het niet ondenkbaar dat ook het adverteren op Connected TV’s via automated trading of zelfs RTB zal gaan plaatsvinden.

Toekomst

Het adverteren via digitale radio en connected TV is pas de eerste stap naar het nieuwe crossmediaal adverteren. De toekomst zal uitwijzen hoe deze trends zich zullen gaan ontwikkelen. Een goede synergie tussen offline en online campagnes, en daarmee de samenwerking tussen offline én online mediabureaus, zal steeds belangrijker worden.






Geschreven door Lies Jansen

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/lies-klein.jpgSenior Online Marketeer bij PauwR Internetmarketing. Met een passie voor display advertisement, social media, muziek en dieren.