Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

De basis van een social media strategie

Vaak beginnen bedrijven met social media, omdat ze vinden dat ze daar ‘iets’ mee moeten doen. Het ontbreekt dan echter aan een concrete strategie.

goingdigital-marketoonist

Dat is natuurlijk zonde, want zo wordt er wel veel tijd in social media marketing gestoken, maar schiet men eigenlijk met ‘losse flodders’. Nu is natuurlijk de vraag: hoe creëer ik wel een zinvolle social media strategie. Met deze vier tips help ik je op weg!

1. Beperk je tot drie tot vier social media kanalen

Probeer niet zomaar op alle mogelijke social media kanalen ‘iets‘ te doen. Een vuistregel die je kunt hanteren is om je social media inspanningen te beperken tot drie of vier kanalen om daar het maximale uit te halen. Zo kun je die kanalen optimaal inzetten in plaats van meerdere kanalen een beetje. Je zult merken dat ‘slechts’ drie of vier kanalen al veel tijd kosten om structureel bij te houden. Kom je erachter dat jouw doelgroep zich (vooral) op één kanaal bevindt, kies dan maar één kanaal.

2. Volg je doelgroep naar de juiste kanalen

Nu zul je denken: ‘Welke drie of vier kanalen moet ik dan kiezen?’ Ga in zo’n geval altijd terug naar je doelgroep. Social media zet je immers in contact te komen met je doelgroep, dus die wil je dan uiteraard ook bereiken.

Ga dus na op welke kanalen jouw doelgroep aanwezig is. Hoe pak je dat concreet aan? Er zijn diverse manieren om de juiste kanalen te selecteren:

  • Vraag het gewoon aan je klanten. Op welke kanalen zijn zij zelf (privé) actief? Dat klinkt misschien simpel en voor de hand liggend. Maar dat is het ook! Veel bedrijven doen dit echter nog niet.
  • Gebruik de zoekfunctie op elk social media kanaal om te zien of er communities zijn die over jouw soort producten of diensten praten.Als dat het geval is kun jij daar uiteraard prima op inspelen door op die specifieke kanalen ook aanwezig te zijn met jouw bedrijf.
  • Bedenk wat je doelgroep van jouw product wil zien. Ga vervolgens na wat voor social media daarbij passen. Zo zijn visuele media zoals Pinterest en Facebook erg geschikt als je producten hebt waarvan je doelgroep graag voorbeelden en toepassingen wil zien.Denk bijvoorbeeld geval aan kleding, sieraden, meubels en woonaccessoires. Je social media zet je in dat geval in als inspiratiebron voor wat je doelgroep met jouw producten zou kunnen doen.

3. Deel niet exact hetzelfde bericht op elk kanaal

Elk social media kanaal is wezenlijk anders in het type content dat wordt gedeeld of het meeste aanspreekt en ook qua doelgroep. Het is ook niet voor niks dat er zoveel verschillende kanalen zijn.

Het is dus niet de bedoeling om bijvoorbeeld een bericht op Facebook te delen en dat bericht vervolgens exact door te zetten naar Twitter, Google+ en je LinkedIn bedrijfspagina. Dat gaat uiteraard ten koste van de kracht van elk medium en je geeft zo je volgers ook geen reden om jouw verschillende kanalen te volgen. De content is op deze manier immers overal exact hetzelfde.

4. Pas je berichten of content aan op het social medium

Bepaal per social media kanaal welke uitstraling of identiteit je het mee wil geven voor jouw doelgroep. Doe dit vanuit de kernwaarden van je bedrijf en houd uiteraard ook rekening met de identiteit die een social medium al heeft. Zo zijn Pinterest en Instagram bij uitstek visuele media, wordt Facebook vooral ingezet om persoonlijke netwerken te onderhouden en LinkedIn vormt het professionele online visitekaartje van mensen en bedrijven.

Stel, je wilt LinkedIn inzetten. Ga dan dus na welke identiteit en waarden jij wil uitstralen binnen jouw professionele netwerk. Creëer en zoek hier vervolgens content omheen. Wil je bijvoorbeeld vooral als innovatief bedrijf binnen jouw branche bekend staan, bepaal dan welke soort content jouw innovativiteit tonen. In dit geval zou je steeds als eerste berichten over de nieuwste ontwikkelingen in jouw branche of van jouw bedrijf willen plaatsen.

Tip: lees ook de uitgebreide handleiding Social Media Strategie!






Geschreven door Sylvie du Cloux

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Sylvie-500-px.jpgSylvie is marketingmanager bij online marketingbureau Yargon. Met als doel om samen online te groeien, is Yargon partner voor MKB bedrijven om het maximale resultaat uit hun online aanwezigheid te halen. Samen werken aan online groei, daar staat Yargon voor.