Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Dit is het enige wat je hoeft te weten wanneer je aan de slag gaat met social media

Wake-up-call. Social media is géén advertentieplatform. Want met advertenties vraag je om een gunst. En dat is precies waar social media het minst geschikt voor is.

Social media dient om te geven. En geven is niet het zoveelste linkje naar je eigen blogartikel of productpagina.

Maar je moet ook goed opletten wat je dan wel geeft”¦

Geef datgene wat ze verwachten

Dit is de gouden regel van social media. Geef datgene wat ze verwachten op het platform waar ze op dat moment aanwezig zijn. Zorg dat je één wordt met de ervaring.

Een paar voorbeelden: wanneer iemand op Facebook zit is hij heel waarschijnlijk op zoek naar vluchtige entertainment (meestal in de privé / persoonlijke / relationele sfeer). De content die je daar dus deelt moet dus aansluiten bij die ervaring.

Een ander voorbeeld is Instagram. Hier wil men vooral mooie foto’ zien. Jouw content moet daar dus op aansluiten.

Als laatste voorbeeld wil ik Twitter even aanhalen. Hier draait het vooral om het laatste nieuws of informatie. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat je content daar op aansluit, als je besluit om op dat platform aanwezig te zijn.

Jouw taak om hierachter te komen: Wie van jouw doelgroep zit op welk platform met welke reden?

Dit is de eerste simpele oefening die je moet doen. Noteer van elke doelgroep op welk platform ze aanwezig zijn én met welk doel. Vooral dit laatste is erg belangrijk.

De content die je straks namelijk gaat delen moet perfect aansluiten bij de beleving van je doelgroep op dat moment!

Voorbeelden van hoe het niet moet

Er zijn legio voorbeelden van hoe het niet moet. Hier kunnen we veel uit leren. Hieronder heb ik een aantal voor de hand liggende voorbeelden van hoe het niet moet. Hopelijk begrijp je daardoor mijn punt, en leer je op deze manier hoe het wel moet.

De geschreven video op Youtube

Een treffend voorbeeld. Bekijk de onderstaande video maar eens:

Waarom brengt men tijd door op Youtube? Om VIDEO te bekijken. Bewegende beelden. De video zoals hierboven past dus totaal niet op Youtube. Men wil geen tekst lezen. Men wil een video bekijken. Deze boodschap had prima verteld kunnen worden met een paar alinea’s tekst.

Al met al een goed voorbeeld van een boodschap in een verkeerde vorm.

De Facebookactie op Instagram

Mooi, grappige of intrigerende foto’s, dat is wat men wil zien op Instagram.

En dus niet:

fb actie op instagram
Wanneer iemand deze foto voorbij ziet komen is dat duidelijk een wezenlijk andere ervaring (negatief in dit geval). Dit past niet in de beleving van dat moment.

Stop dus”¦

Stop dus nu per direct met de ervaringen van je doelgroep op social media te verstoren en zorg dat je één wordt met hun ervaring!






Geschreven door Karel Geenen

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/karel5.pngKarel Geenen is al jaren (sinds 2002) actief bezig met internet marketing. Hij is eigenaar van internet marketing blog Karelgeenen.nl, met praktische online marketing tips en online cursussen. Daarnaast is hij eigenaar van Yargon, een online marketing bureau.