Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Een redactionele kalender draagt bij aan content marketing succes

Het afgelopen jaar behoorde in het marketinglandschap content marketing tot een van de termen die “trending” waren. Ook in Nederland steeg de interesse naar content marketing. Tegelijkertijd wordt echter door menigeen inmiddels hardop afgevraagd of zij nog wel van content marketing kunnen profiteren, terwijl anderen zelfs stellen dat de hype alweer voorbij is.

Onderstaande grafiek laat zien dat er via Google in de afgelopen jaren steeds meer is gezocht op de zoekterm “content marketing”, zeker als dat wordt afgezet tegenover een zoekterm als “inbound marketing”.
Content marketing Google trends

Geen wonder dus dat steeds meer marketeers deze term zijn gaan gebruiken. Kijk maar eens naar de stijging van het aantal artikelen over content marketing op Karel Geenen.

Google helpt mee aan inzien meerwaarde content

Echt verrassend vind ik deze trend niet, aangezien de veranderingen in het algoritme van Google er aan hebben bijgedragen dat de meerwaarde van content wordt ingezien door zowel marketeers als bedrijven.

Content marketing wordt mede daarom ook steeds meer ingezet, al wordt er door sommigen voorspelt dat er in 2014 alweer een einde zal komen aan content marketing. Maar dat geldt wel voor meer termen (bijvoorbeeld SEO, linkbuilding, etc.). Content marketing is echter niet nieuw en het zal altijd blijven bestaan.

Lange termijn

Net als bij andere online marketing tactieken worstelen bedrijven met content marketing. Ieder bedrijf wil namelijk bovenaan de zoekresultaten in Google staan, het liefst nog volgende week tegen een scherp tarief.

Maar zo werkt het vaak niet en al helemaal niet bij content marketing (en volgens mij bij de meeste online marketing strategieën). Content marketing vergt een lange adem, maar kun je op langere termijn de vruchten van plukken.

Bedrijven die moeite hebben om hun content marketing strategie te implementeren vinden het weliswaar belangrijk om ermee bezig te zijn, maar geven het geen urgentie. Er is vaak geen plan opgesteld voor de langere termijn, waardoor het makkelijk is om de taken te verplaatsen op de takenlijst.

Content marketing kalender

Dit is echter simpel te ondervangen door deadlines aan bepaalde activiteiten te koppelen. In de media is dit gemeengoed, aangezien een magazine of krant al decennialang te maken hebben met strakke deadlines.

Om deze deadlines te realiseren zet je een redactionele kalender op, waarin een jaarplanning is opgenomen met een overzicht wanneer, welke content wordt gepubliceerd. Hiermee kun je ook bepaalde thema’s plannen en daar content aan koppelen, bijvoorbeeld voor ieder kwartaal.

Op deze manier weet je precies wanneer welke content wordt geproduceerd en gepubliceerd, waardoor het ook beter mogelijk is om te meten welke effecten het heeft gehad.

Tip! Mocht je WordPress gebruiken voor je website is er een handige gratis plugin om een redactionele kalender op te stellen: WordPress Editorial Calender.






Geschreven door Christian Slagter

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Christian-Slagter.jpgChristian is online ondernemer en content marketing specialist. Als nuchtere boerenzoon helpt hij met zijn bedrijf Slagter Media ondernemers om online meer succes te behalen. Daarnaast is Christian oprichter van een aantal internetconcepten en continu op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden.