Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Effectieve branding met AdWords, zó pak je dat aan

In een tijd waarin de consument kritisch is, is het essentieel om potentiële klanten te overtuigen en ze aan je te binden. De sleutel tot dit succes is branding. Branding zorgt er immers voor dat de boodschap, het verhaal, bij de doelgroep terecht komt en beklijft.

Wanneer het aankomt op de grootste online vijver, Google, zien we echter in verhouding maar weinig branding campagnes via AdWords terugkomen.

Grootste denkfout adverteerders

De meeste adverteerders in AdWords laten branding compleet links liggen. De grootste denkfout die hier wordt gemaakt is dat branding alleen voor de echt grote jongens, zoals bijvoorbeeld Apple of Coca Cola, met mega marketingbudgetten is weggelegd..

Daarnaast is het effect van branding niet direct te meten in de vorm van omzet en wordt het marketingbudget hier vaak ook verward met het salesbudget. In plaats van branding campagnes worden er vooral campagnes opgezet die direct voor het vergroten van de omzet moeten zorgen. Niet geheel onlogisch, wel een gemiste kans.

In dit artikel bespreken we twee efficiënte campagnevormen in AdWords die juist wel gericht zijn op het vergroten van naamsbekendheid.

Gebruik naast Search tekst advertenties ook Display banners

Veel adverteerders maken wel al goed gebruik van Search campagnes. Search richt zich echter vrijwel altijd op direct response. Omdat 1+1 hier ook 2 is, is het inzetten van Display banners, naast Search, een slimme zet voor je branding.

Een voorbeeld hier van is het gebruik van (Flash) banners die op een selectie eigen gekozen websites verschijnen. Uiteraard zijn dit websites waar jouw doelgroep zich bevindt, dat heb je middels een gedegen onderzoek inmiddels uitgezocht ;-).

Met behulp van een aantrekkelijke banner met een pakkende call-to-action, kunnen adverteerders de behoefte voor een product of dienst onder de doelgroep laten ontstaan en groeien.

Gebruik het AdWords netwerk voor YouTube video’s

Een meer geavanceerde methode is het inzetten van YouTube voor je branding campagne. Een video stelt je in de gelegenheid om echt een verhaal te vertellen. Erg geschikt voor een product of dienst dat ook emotionele betrokkenheid vraagt. Door bijvoorbeeld alleen al de juiste muziekkeuze kun je de aandacht trekken.

De vorm van een videoadvertentie kan verschillen:

Storytelling

Zo kun je kiezen voor storytelling, en de video voorafgaand aan een ander filmpje vertonen. In YouTube worden dit soort advertenties TrueView advertenties genoemd.

Tutorials

Een andere optie is het plaatsen van tutorials, mits het product of dienst zich hier voor leent. Als het een goede video is, is de kans groot dat hij verspreid wordt onder jouw doelgroep.

Onderschat het belang van branding niet!

Of adverteerders nou een groot of klein budget tot hun beschikking hebben, het belang van branding mag niet onderschat worden.
Op de lange termijn zal naamsbekendheid voor meer en loyale klanten zorgen.
Dat houdt een merk tenslotte staande.






Geschreven door Anne Westerik

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/anne.pngAnne is SEA campagne manager bij Yargon. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.