Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Facebook zakelijk lastig? Niet langer met deze tips!

Al meerdere jaren schrijf en vertel ik over hoe je Facebook kunt gebruiken voor je bedrijf. Eén ding komt telkens weer terug en is voor veel mensen onduidelijk.

Wat is het verschil tussen een persoonlijk profiel en een Facebook pagina?

  • Persoonlijk profiel – dat ben jij als persoon met alleen je voor- en achternaam. Je hebt maar één persoonlijk profiel (je bent ook maar één persoon).
  • Zakelijke pagina – bedoeld voor bedrijven, organisaties en nog veel meer.

Een persoonlijk profiel heeft vrienden en een pagina heeft Likes.

Wanneer je bent ingelogd met je persoonlijke profiel maak je de pagina aan. De mensen die de pagina volgen (“Liken”) zien niet wie de beheerder(s) is(zijn).

Tip: zorg voor twee of meer beheerders van je pagina, zodat de updates en wijzigingen door meerdere binnen de organisatie kunnen worden uitgevoerd. Handig bij ziekte of  vakanties bijvoorbeeld. Iedere beheerder gebruikt hiervoor zijn eigen persoonlijke profiel.

Wat doe je met je persoonlijke profiel?

Een persoonlijk profiel gebruik je voor contact met familie, vrienden en kennissen. Het persoonlijke contact. Je schrijft berichtjes, stelt vragen en deelt foto’s van bijzondere momenten.

Stel jij bent je bedrijf, jij bent een zelfstandige (de eenmanszaak). Dan kunnen jouw klanten uiteraard ook vrienden zijn op Facebook, naast dat ze je zakelijke pagina volgen.

Stel stel jij bent als medewerker binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de communicatie en marketing, dan volgen jullie klanten vaak alleen de zakelijke pagina van jullie bedrijf.

In het artikel “Facebook zakelijk en slim inzetten: 5 tips”, lees je hoe een persoonlijk profiel kunt volgen zonder vrienden te worden.

Begin met het doel van de zakelijke pagina

Voordat je aan de slag gaat met de zakelijke pagina op Facebook begin je met het vastleggen van het doel van deze pagina. Wat en wie wil je er mee bereiken?

Tip: vraag de klant die je wilt bereiken met je Facebook pagina wat hij/zij wil ervaren, meemaken, lezen op de zakelijke pagina van je bedrijf. Wat zou jij moeten plaatsen zodat ze je willen volgen?

Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen de berichten van de zakelijke pagina zien. Dus je probeert zoveel mogelijk Likes voor je pagina te krijgen.

Alleen de juiste Likes voor de zakelijke pagina

Veel belangrijker dan veel Likes, zijn de juiste Likes voor je pagina. Veel Likes kan juist een averechts effect hebben op het bereik van de berichten.

Facebook laat maar aan een deel van de volgers het bericht zien dat je deelt op de zakelijke pagina. Hoeveel mensen je bereikt met dit bericht hangt af van hoe actief de volgers van de pagina zijn, hoe er gereageerd wordt op dit bericht en hoe lang geleden het geplaatst is.

Een bericht wordt vooral net nadat je het geplaatst hebt, het meest getoond. Is er interactie, door bijvoorbeeld een Like, reactie of “gedeeld bericht”, dan wordt het aan steeds meer volgers getoond.

Interactie op berichten is het belangrijkste voor bereik

De interactie op de berichten van je pagina is het belangrijkste voor je bereik. Daarom is het ook zo belangrijk dat je weet wie je wilt aantrekken in je pagina. Je kunt dan veel beter inschatten op welke berichten ze reageren.

Tip: Kijk naar de berichten die je tot nu toe geplaatst hebt. Waar kreeg je de meeste reacties op? Plaats meer van dat soort berichten en het bereik van je pagina groeit.

Je kunt de statistieken van je pagina op Facebook zelf analyseren, in dit artikel lees je hoe je wat je allemaal kunt bekijken en analyseren, a.d.h.v. Facebook pagina statistieken.

Tip: Berichten met een afbeelding of een video hebben meestal een groter bereik.

Mooi voorbeeld van Blond Amsterdam die met onderstaande afbeelding records brak (een bereik van ruim 1 miljoen)

 blond-amsterdam-facebook-bericht

Meer interactie door adverteren & leuke acties

Wil je meer bereik op de meest eenvoudige manier? Dan gebruik je Facebook advertenties. Ook bij veel Likes op je pagina helpt adverteren zodat meer mensen je bericht zien.

Tip: Adverteer vooral voor meer bereik van je berichten en niet alleen op meer Likes voor je pagina.

Maar vergeet niet om de interactie daadwerkelijk op te zoeken met je doelgroep door leuke wedstrijden en acties te houden. Bekijk hier daarom nog veel meer tips voor succesvolle acties op Facebook.






Geschreven door Erno Hannink

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/erno-hannink.jpgErno is de oprichter van ErnoHannink.nl, mentor, auteur en spreker over Gezin en Ondernemerschap Balans voor Coaches. De auteur van de boeken 'Kies je doelgroep' en 'Laat de klant naar jou komen'. Hij is ook de oprichter van de Social Media Club in Nederland en WordCamp Netherlands.