Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Go local & get personal: in 5 stappen meer impact met content marketing

In 2013 begon het begrip content marketing steeds meer terrein te winnen. De gewone SEO werkzaamheden moeten langzamerhand plaats maken voor pakkende content voor jouw doelgroep. Het schrijven van blogs, maken van video’s en interactie creëren op social media: dit draagt allemaal bij aan de populariteit en bekendheid van jouw bedrijf.

Het bereik vergroten is hierbij vaak het uitgangspunt. Een zo breed mogelijke inzet werkt echter niet voor alle bedrijven. Een volgende stap in content marketing is daarom het gebruik maken van lokale en gepersonaliseerde content. Dit is interessant voor een lokaal bedrijf, maar ook (inter)nationale bedrijven hebben hier baat bij.

Kom dichterbij je klant

Aanbiedingen die zijn afgestemd op jouw koopgedrag: marketeers bereiken steeds gerichter de doelgroep door gebruik te maken van verzamelde gegevens. De nieuwe Bonuskaart van de Albert Heijn is hier een perfect voorbeeld van. De aanbiedingen sluiten steeds beter aan bij jouw wekelijkse boodschappen. Op het gebied van privacy moeten we misschien inleveren, maar de content wordt wel steeds interessanter. Hiermee vergroot je de kans enorm dat jouw doelgroep daadwerkelijk converteert.

Gericht je doelgroep bereiken kan ook op lokaal niveau goed werken, zeker als jouw bedrijf plaatselijk opereert. Het is dan onmisbaar om bekend in de regio te worden, ook online! Je kunt hierdoor enerzijds beter vindbaar worden in Google bij de lokale resultaten en anderzijds ook gerichter de doelgroep benaderen en betrekken.

Hoe maak je gebruik van lokale en gepersonaliseerde content? Deze vijf content marketing ideeën brengen je zonder een groot budget dichter bij je klant.

1. Persberichten op lokaal niveau

Een nieuwe locatie, een jubileum of het winnen van een award: dit zijn leuke nieuwtjes om te delen in een persbericht. Bij een grote krant of online nieuwsplatform is de kans klein dat zo’n persbericht wordt geplaatst, maar lokaal juist wel! Hiermee vergroot je lokaal je naamsbekendheid. Verdiep je dus eens in welke regionale kranten en online nieuwsplatformen voor jou interessant kunnen zijn.Local-Search.jpg

2. Bedenk een actie waarbij locatie een rol speelt

Ook online wordt de offline locatie steeds belangrijker. Zo kun je op Foursquare inchecken en bij Facebook en Instagram kun je locaties taggen. Als bedrijf kun je hier natuurlijk op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan korting als iemand op locatie incheckt op jouw fysieke locatie, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Hou hierbij natuurlijk altijd jouw product of dienst in gedachten.

3. Speel in op lokale evenementen

Een evenement is een goede manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Wat dacht je van een hardloopwedstrijd, festival of lokale beurs? Online en offline kunnen elkaar hierbij versterken. Voor, tijdens en na het evenement kunnen er op social media berichten, foto’s en video’s worden gedeeld. Na afloop kan er een verslag worden geschreven. Lokale betrokkenheid sterk bijdragen aan de binding met de doelgroep.segmentation.jpg

4. Stem content af op sub-doelgroepen

Een gemiste kans voor veel bedrijven is een persoonlijke benadering van klanten. Dit kan op enorm veel verschillende manieren. Een eerste stap is om jouw doelgroep te segmenteren. Binnen een grote doelgroep zijn vaak kleinere sub-doelgroepen te ontdekken. Voor deze kleinere doelgroepen kun je specifieke content creëren en delen. Bekijk goed op welk kanaal jouw sub-doelgroep aanwezig is en pas de content hier per doelgroep op aan.

Wil je nog een stap verder gaan? Dan kun je deze sub-doelgroepen verder segmenteren. Bekijk bijvoorbeeld eens de interesses van personen die jouw bedrijf op Facebook hebben geliked en maak hier een overzicht van. Deze informatie kun je gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe artikelen te schrijven of de berichten op Facebook op af te stemmen. Betrek bezoekers hier bij door hen foto’s te laten maken of reviews te geven.

5. Loyalty programma

Beloon loyale klanten! E-mailmarketing is hiervoor een handig middel. Bij een webshop met producten die maandelijks of jaarlijks opnieuw moeten worden besteld is een herinneringsmail ideaal. Een klant die langer dan een jaar klant is, kun je belonen met een speciale aanbieding. Als je je klanten het gevoel geeft dat ze speciaal zijn, zullen zij zich goed voelen bij jouw bedrijf. Bedenk dus eens hoe je jouw klanten nog langer kunt binden aan jouw bedrijf en stel een loyalty programma op.

Gerichte marketing met meer effect

Consumenten worden steeds kritischer. Alles wordt gedeeld op social media en andere online platformen. Ongeacht het type bedrijf zal er dus moeten worden ingespeeld op persoonlijke behoeften van de doelgroep. Door je te richten op de lokale mogelijkheden en op steeds specifiekere doelgroepen, zal content marketing meer effect hebben. Klanten zullen zich sneller identificeren met het bedrijf. Zet in 2014 de stap richting jouw doelgroep voor betere klantbinding!






Geschreven door Susan Dullink

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Susan-Dullink.jpegSusan is Content marketing specialist bij online marketingbureau Yargon. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom content en zoekmachine marketing.