Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Hoe minder mensen je nieuwsbrief openen, hoe beter

Het werk is gedaan, de e-mail nieuwsbrief staat klaar. Maar één ding waar we nog niet over hadden nagedacht is de onderwerpregel.

Dan nog maar even een goede onderwerpregel bedenken”¦ Maar zorg er in ieder geval voor dat de ontvangers je e-mail NIET openen.

Moet het een Duidelijke of een Interessante onderwerpregels zijn?

Het doel van de onderwerpregel is niet alleen om de aandacht te trekken en een “open” uit te lokken….

Een veelgemaakte denkfout is dat de onderwerpregel en het eerste deel van de e-mail er alleen zijn om het openen van de mail te stimuleren. Maar gaat het alleen om geopende e-mails? Of om doorkliks, traffic, verkopen en interactie met de ontvangers?

Eigen schuld, domme verzender

Het gaat tegen de intuïtie van de marketeer in om de ontvangers snel de kans te geven om je e-mail direct te deleten. Het gaat dan om de nieuwsbriefontvangers die wél actief zijn en je mails openen, maar op dat moment niet geïnteresseerd zijn.

Dit geldt met name voor verzenders die met een hoge frequentie e-mailen. Beter één keer deleten dan elke keer.

Het Pavlov effect van een aandachttrekkende onderwerpregel

De tijd van je lezers verdoen met een interessant ogende onderwerpregel en daarna de belofte niet nakomen, is het stimuleren van een negatieve Pavlov reactie. De lezer denkt dat er iets interessants in de mail staat, maar helaas. Wat gaat de ontvanger bij de volgende keer doen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er geheel voor om eerst de e-mail zelf interessanter en relevanter te maken. Beter te timen, betere content te gebruiken en kwaliteitsberichten te schrijven. Je kunt natuurlijk ook niet altijd relevant zijn voor iedereen.

Want denk er eens over na, als je zelf niet de moeite neemt om te achterhalen waarin de ontvanger geïnteresseerd is en de match van je nieuwsbrief met de ontvangers kan verbeteren. Wat kun je dan verwachten van de ontvanger?

Pre-flight checklist: Verzin meerdere varianten

In de e-mail pre-flight checklist (lijst met punten die je moet doorlopen voor je je nieuwsbrief verzendt) staat ook dat het goed is om minimaal tien varianten van een onderwerpregel te bedenken en deze dan te testen in een A/B split test.

Een duidelijke subject line

Met een duidelijke onderwerpregel kan de lezer in ieder geval zien wat er in de mail staat en hij/zij opent hem bij gewekte interesse.

Met de verhoogde kans dat hij daarna ook doorgaat om door te klikken naar site en bijvoorbeeld een aankoop te doen. Met een alleen aandachttrekkende onderwerpregel krijg je misschien wel meer openers, maar zijn dit ook de juiste? De onderwerpregel is daarbij een voorselectie naar twee kanten.

Je kunt er dus zo naar kijken: Segmentatie en selecties zijn er op gestoeld om de “foute” ontvangers er uit te filteren.

Voor de groep die overblijft gaan we de mail optimaliseren, de e-mail beter afstemmen op de ontvanger. Dit kan nog verder verfijnd worden met dynamische content en bijvoorbeeld personalisatie.

Vaak is er geen “basisinteresse”.  Het lijkt er op dat organisaties denken dat alles bovenop een eerste open is meegenomen, zeker als je kijkt naar het ontbreken van invulling aan deze tactieken.

Ben je niet direct duidelijk genoeg, dan is het aan de ontvanger om die selectie zelf te maken.

Zoals ik al zei, het is een goed idee om meerdere onderwerpregels te testen, maar als we de winnaar gaan kiezen, doe dit dan niet op het aantal geopende email, maar op het aantal conversies, verkochte producten of als de groep te klein is, op doorkliks.

En dan blijkt uit de resultaten dat een heldere onderwerpregel het vaak beter doet dan een onderwerpregel welke alleen de aandacht trekt.






Geschreven door Jordie van Rijn

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/jordie_van_rijn.jpgJordie van Rijn is zelfstandig e-mail marketing adviseur. Hij houdt zich bezig met slimme email marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren en rendement op online marketing vergroten. In de afgelopen 10 heeft hij gewerkt voor zowel grote als kleine bedrijven, met in Nederland aansprekende namen zoals AEGON, EndeMol, FNV, Roche en KLM.