Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Linkbuilding: 5 adviezen voor meer backlinks

Betere resultaten halen in de zoekmachines? Laat veel andere, gelijkaardige websites naar jouw webpagina’s doorlinken. Doe dat niet door die sites te betalen voor hun backlink, maar verkrijg die externe links (ook backlinks genoemd) op de eerste plaats op een “natuurlijke wijze”. Het proces van verzamelen van backlinks heet linkbuilding en is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Google vindt deze backlinks heel erg belangrijk. Beschouw zo’n externe link als een soort “stem” of “populariteitsmeter” voor jouw website. Eenvoudig gesteld is de logica van de zoekmachines als volgt: ‘Hoe meer externe links van sites uit dezelfde sector naar een bepaalde website, hoe waarschijnlijker het is dat die site populair is bij veel surfers, dus hoe belangrijker deze wel zal zijn, is, dus hoe hoger we hem in de zoekresultaten gaan plaatsen”. Maar opgelet: niet de kwantiteit maar de kwaliteit van de backlinks zijn bepalend!

Backlinks zijn voor zoekmachines 1 van de meest bepalende factoren voor de zoekresultaten. In dit artikel geven we je adviezen hoe je backlinks van goede kwaliteit kunt krijgen.

1. Content komt op de eerste plaats!

Zorg voor interessante artikelen waar andere websites uit jouw sector spontaan willen naar linken. Anders gezegd: links moet je verdienen en dat doe je door jouw website “linkwaardig” te maken.

Een voorbeeld. Veronderstel dat je een online tennisshop hebt. Bericht over onderstaande onderwerpen en je website zal snel linkwaardig worden voor tennisverenigingen, tennisblogs, tennisfora, ect:

  • De laatste tennismode
  • De beste 10 spelers ooit
  • Hoe moet je een tennisracket besnaren?
  • Biografieën van Novak Djokovic, Maria Sharapova, Andy Murray, …
  • De bekendste tennis toernooien van 2014
  • Overzicht van alle tennisclubs in Nederland
  • De leukste tennis records
  • Alle tennistermen op een rij
  • Tennis-oefeningen voor je volley, service, forehand,
  • De exacte afmetingen van een tennisbaan
  • etc.

Het kost uiteraard veel inspanning om echt interessante content voor jouw doelgroep te creëren. Een online tenniswinkel met goede, bruikbare content zal snel erkent worden als tennis-autoriteit. Waarom? Omdat jouw site nu gespecialiseerde content bevat die interessant is voor hun lezers.

2. Zoek Link Prospects

link-prospect-zoeken

Ga, zodra je waardevolle content hebt, actief op zoek naar sites die het kunnen gebruiken. Hiervoor is er geen beter plaats dan Google uiteraard. Als we opnieuw het voorbeeld van de online tenniswinkel nemen, zoek dan bijvoorbeeld op volgende zoekwoorden:

  • lijst met tennis blog
  • populaire tennis forums
  • tennisclubs
  • tennis gastschrijver
  • tennis vragen antwoorden
  • tennis promoties
  • tennis prijsvraag
  • tennis evenement

Doe hetzelfde door het woord “tennis” te vervangen door bijvoorbeeld “tenniskleding” of “tennisracket”. Zo bouw je een mooie lijst van potentiële linkpartners op. Contacteer ze met de melding dat jouw site waardevolle (gratis!) content heeft die haar leden ongetwijfeld zal interesseren.

3. Zoek de juiste directories

Vroeger was het aanmelden van de link van je site op alle mogelijke landingspagina’s de belangrijkste vorm van linkbuilding. Vergeet deze oude manier van linkbuilding. Deze onnatuurlijke backlinks zijn anno 2014 waardeloos. Google zal websites zelfs straffen indien het veel van die kunstmatige, niet-relevante links opmerkt. Webdirectories die wel gaan over jouw vakdomein, hebben voor Google wel nog een waarde.

4. Neem deel aan open conversatie sites

Dit is het plaatsen van een review & comment met link op weblogs, gespecialiseerde fora, social media, vraag en antwoord sites, die nauw verwant zijn met jouw vakgebied. Het is niet de bedoeling om éénmalig je link erop te zetten. Participeer alleen op websites waar je een vaste bezoeker bent en waar je je expertise daadwerkelijk kunt delen.

Ter info: webmasters beknotten de reactie-mogelijkheden soms via ‘nofollow’ links, die geen enkele waarde voor Google hebben.

5. Wat doet de concurrentie?

Wat steeds erg leerrijk is, is na te gaan welke externe links jouw concurrentie heeft. Weet wel: om hoger te ranken dan je concurrenten, heb je meer nodig dan dezelfde backlinks. Je kan hiervoor volgende tools gebruiken:

Samenvattend

Voor Google krijgen webpagina’s met uitstekende content vanzelf en autonoom backlinks. Maak je website linkwaardig door een echte kennis databank voor jouw vakgebied te worden en wees zo je concurrentie voor.






Geschreven door James Groenemans

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/omm_100_100.jpgOnline Marketing is een pas opgerichte online marketing bureau (oktober 2013), met passie voor ... ra ra ra ... online marketing. Zoekmachine optimalisatie, AdWords, Website analyses, emailmarketing, ... zijn 'ons ding' . Eigenaar is James Groenemans.