Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Marketing automation: bespaar tijd en geld in 2014

2014 wordt het jaar van marketing automation. Uit verschillende onderzoeken blijken steeds meer marketeers gebruik te maken van deze marketingtactiek. Zo blijkt dat ruim 26% van alle marketeers het komende jaar investeren in marketing automation software en ruim 54% van alle Amerikaanse marketing managers heeft marketing automation al geimplementeerd binnen hun organisatie. Zelf krijgen wij ook steeds vaker de vraag: wat kan marketing automation voor mijn organisatie betekenen? Is het moeilijk in te zetten en wat levert het op? In dit artikel wil ik je graag van een antwoord voorzien.

Marketing automation: de crash course

Even een snelle cursus marketing automation voor de lezers bij wie er niet meteen een belletje gaat rinkelen. Marketing automation betekent het helpen van prospects in het aankoopproces door het automatiseren van relevante content en boodschappen met als doel om meer conversie te halen uit je leads (of bestaande klanten). In plaats van je telkens maar te richten op een enkele nieuwsbrief gericht op je hele klantenbestand, is het beter eens te kijken naar alle contactmomenten met je relaties. Zijn er standaard-contactmomenten die je gemakkelijk kan automatiseren?

Daarbij kan je de tactiek het beste onderverdelen in 3 fases: het opbouwen van volledige profielen (lead nurturing), het opzetten van je marketingcampagnes en het behalen van meer conversie uit je leads of je bestaande klanten.

Omdat je als organisatie tegenwoordig overal data uit kan halen, ben je in staat om volledige profielen aan te maken met relevante data en een complete klantlevenscyclus te definiëren van je klanten. Dat loopt bijvoorbeeld van het eerste bezoek of eerste interactie via social media tot aan het moment dat je de klant moet terugwinnen met een winbackcampagne.

Hoe kan je marketing automation inzetten?

Dat haalde ik eigenlijk al eerder in dit artikel aan. Bepaal voor je eigen organisatie wat de contactmomenten zijn met je klanten die je kunt standaardiseren. Dat kan gaan van een simpel contactmoment zoals de verwelkoming van een nieuwe nieuwsbriefabonnee, tot een wat origineler contactmoment zoals bijvoorbeeld een inactieve klant na 6 maanden vragen nog eens iets aan te kopen.

Ga eens kijken welke stappen de bezoekers van jouw website doorlopen totdat zij trouwe klant zijn. Breng die hele klantlevenscyclus in kaart. Ga dan eens kijken welke momenten je kan opvangen met behulp van marketing automation om zo de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen.

Manchester United als voorbeeld

Een voorbeeld werkt altijd beter om je standpunt toe te lichten. Manchester United Soccer Schools maakt ook gebruik van marketing automation om onder andere meer conversie te halen uit de website, de klanttevredenheid te verbeteren en het verkooppercentage te verhogen.

Zij definieerden een nauwkeurig stappenplan waarbij ze ook verschillende series marketingcampagnes (met name e-mailcampagnes) opzetten om zo hun potentiële en bestaande klanten te benaderen.

Zo kunnen zij op iedere fase waarin iemand zich bevindt, bepalen welke mail deze persoon moet ontvangen.

Een ouder die bijvoorbeeld een bepaald voetbalkamp in zijn winkelmandje heeft geplaatst maar de bestelling niet heeft bevestigd, zal na een bepaalde tijd automatisch een mailtje krijgen om hem/haar te herinneren aan dat voetbalkamp.

Juist vanwege de inzet van marketing automation wist Manchester United zo hun conversiepercentage met 200% te verhogen, behaalden ze 20% meer ROI uit e-mail, 85% meer ROI uit de aankopen via mobiele apparaten en nam de inspanning die hun klantenservice moest verrichten aanzienlijk af. Allemaal dankzij de inzet van marketing automation.






Geschreven door Michael Linthorst

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Michael-Linthorst.jpgMichael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketing software voor e-mailmarketing, webpagina's en mobile en automatische campagnes. Meer dan 3.500 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.