Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Mobiel is niet de toekomst…

Je zal bij het lezen van de titel ongetwijfeld hebben gedacht: huh? Niet de toekomst? Goed dat je doorleest, dat was ook de bedoeling. Mobiel is precies zoals de titel zeg niet de toekomst. Het is het heden. Nog steeds denken veel marketeers en ondernemers echter dat het toekomstmuziek is.

De mobiele wereld

Mobiele ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. In Nederland beschikte in 2013 al 72% van de 12-75 jarigen over mobiele internettoegang.

NL_Mobile-access

De verkoopcijfers van PC’s dalen, terwijl de tablet- en smartphone markt nog steeds een enorme groei laat zien. Die groei zal ook nog wel even doorzetten. Naar verwachting zal het mobiele datagebruik in 2017 verviervoudigd zijn in vergelijking tot waar we dit jaar op uitkomen.

Internet is overal. Op dit moment is al circa 28% van het internetverkeer (wereldwijd) afkomstig van mobiele apparaten. Dat illustreert mooi dat we beter over ‘nu’ kunnen praten dan over de ‘toekomst’ wanneer we het hebben over mobiel internet.

Kansen

Circa 12% van de online bestellingen in webshops, is afkomstig van een mobiel apparaat.

Denk je eens in wat de impact zou zijn wanneer webshops mobiele bezoekers serieus gaan nemen en gaan bedienen.

Denk je eens in waar dit percentage naartoe gaat wanneer mobiele betalingen op een goede manier gefaciliteerd worden.

Hoeveel marketingbudget gooi jij weg?

Welke online marketingmiddelen zet je in om potentiële klanten te bereiken? En hoeveel van dat budget ‘gooi je weg’ omdat je geen mobiele oplossing biedt?

Bekijk hier een beknopte uitleg over hoe je het aantal mobiele bezoekers van je website achterhaalt in Google Analytics.

Ga aan de slag

Negeer mobiele bezoekers niet langer, het zullen er alleen maar meer worden. Een app, mobiele website of responsive website kan daar een goede oplossing voor zijn.

Wat voor jou de beste oplossing is hangt vooral af van wat je doelgroep verwacht. Dat is dus ook iets waar je goed over na zal moeten denken voordat je een keuze maakt.

In onderstaand schema staan per oplossing een aantal voor- en nadelen.

mobiele-oplossingen

In veel gevallen is een responsive website een goede oplossing, maar dit is per definitie de ‘heilige graal’. Nadat een keuze is gemaakt kan worden gekeken naar de invulling van de oplossing, al dan niet in samenspraak met je webdesign bureau.

Eerst mobiel

Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een responsive website, begin dan bij ‘mobiel’ en ontwikkel vanuit dat punt. Op zich logisch, al is het alleen maar omdat je op mobiele apparaten de minste ruimte hebt om indruk te maken. Zorg er dus voor dat de belangrijkste info ook prominent op de website wordt geplaatst.

Vervolgens is het relatief eenvoudig om de extra ruimte op het tablet- en desktopformaat op te vullen.

rsponsive-model

Mobiele marketing

Wanneer je een mobiele oplossing biedt voor je potentiële klant, is het ook interessant om naar de mogelijkheden van mobiele marketing te kijken.

Zo kun je downloads van apps bijvoorbeeld stimuleren met specifieke mogelijkheden die Google AdWords hiervoor te bieden heeft.

Begin met vragen stellen aan jezelf

Aan de slag? Begin jezelf een aantal vragen te stellen. Denk daarbij aan:

  1. Hoe belangrijk is het mobiele kanaal nu voor mij en hoe verwacht ik dat dit zich de komende tijd gaat ontwikkelen?
  2. In hoeverre bedien ik mobiele bezoekers ”“ en hoe zou dat beter kunnen?
  3. Wat zijn de verwachtingen van mobiele bezoekers? Hoe zorg ik dat daaraan wordt voldaan?
  4. Welke concrete mobiele oplossing past het best in mijn situatie?
  5. Welke kansen liggen er voor mij op het gebied van mobiele marketing?

Met het beantwoorden van deze vragen zal een mobiele koers ongetwijfeld steeds concreter worden. Succes!






Geschreven door Wieger Waardenburg

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Wieger1.jpgWieger Waardenburg is senior online marketeer. Met XpertMarketing helpt hij zijn organisaties om goed gevonden te worden op internet. Daarnaast is hij actief met Fris Webdesign. Dit internetbureau uit Gouda maakt responsive websites en webshops op basis van WordPress.