Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Mobile First webdesign is de oplossing voor jouw website!

Een groot deel van je website bezoekers komt binnen via tablets en smartphones. Sla je statistieken er maar eens op na. Gelukkig worden steeds meer organisaties zich daarvan bewust en wordt responsive webdesign, waarbij websites met behulp van een slimme techniek meeschalen met de grootte van het beeldscherm, steeds meer de standaard.

Maar nog steeds wordt er tijdens het ontwerpproces als eerste een ontwerp gemaakt voor desktop-schermen. Met deze aanpak loop je het risico dat je veel te veel wilt vertellen.

‘Mobile First’ biedt de oplossing. In dit artikel leg ik je uit hoe het werkt.

Terug naar de essentie met Mobile First webdesign

Voorkom een overload aan informatie

Wat wil je uitstralen, welk gevoel wil je overbrengen, welke doelgroep(en) wil je aanspreken en welke eigenschappen maken jou anders dan de concurrent?

Allemaal vragen die je krijgt als je aan de slag gaat met het vormgeven van je website. Vragen die vaak resulteren in een waslijst aan kerncompetenties, waarden en kenmerken die allemaal terug moeten komen in het ontwerp van de homepage.

Stop! Je overvalt je bezoekers met een overload aan informatie, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien.

En dan nog iets: hoe ga je deze informatie vervolgens terugbrengen naar een kleiner formaat, zoals tablet en smartphone? Het terug schalen van een ‘te volle’ desktop-homepage kost veel tijd en levert minder resultaat. Daarbij zit de techniek ingewikkeld in elkaar, zodat het vaak lastiger is om de website te onderhouden. Dat kan anders!

Begin bij de essentie en bouw deze uit

Webdesign volgens het ‘Mobile First’ principe helpt je om focus te leggen op datgene waar je het beste in bent en zorgt er direct voor dat je boodschap op ieder schermgrootte goed overkomt.

Het vormgeven van een website is een creatief proces. Een proces waarbij goed wordt nagedacht over de identiteit van de afzender. Om de gewenste identiteit en het imago naadloos op elkaar aan te laten sluiten is het belangrijk dat we teruggaan naar de essentie.

Geen waslijst met kenmerken, maar een korte, heldere omschrijving van datgene waar je zo ontzettend goed in bent. Begin bij de essentie en bouw dit vervolgens uit.

En dat is precies de kern van het ‘Mobile First’ principe. Het is zeker geen nieuwe trend. De wereld van webdesign is er namelijk al een tijdje klaar voor. Gelukkig staan steeds meer organisaties open voor deze aanpak.

Start bij het kleinste scherm

Bij ‘Mobile First’ start je met het maken van een ontwerp voor de kleinste schermen. Dat dwingt je als organisatie om na te denken wat er écht toe doet. Vanuit dit ontwerp denk je na over de structuur, het ontwerp en de inhoud en trek je het ontwerp door naar tabletformaat en vervolgens naar desktop.

Met deze aanpak verplaatsen we ons in de ervaring van de gebruiker en speel je als organisatie veel beter in op de informatiebehoefte van de doelgroep.

‘Mobile First’ is dé kans voor 2014

Naar verwachting haalt begin 2015 het mobiele gebruik het desktop gebruik in. Dat betekent dat je in 2014 de kans hebt om je daarop voor te bereiden. Succes!






Geschreven door Janneke van Kester

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Profielfoto.jpgJanneke van Kester is Manager Marketing & Sales bij Internetbureau Slik. Slik combineert creativiteit hoogwaardige techniek. Dat resulteert in onwaarschijnlijk goede websites, webshops en webapplicaties. Daarnaast geeft Slik advies over online marketing en sociale media.