Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Sla niet door in je SEO, een verleden hebben, mag!

Als je al jaren met Google te maken hebt, heeft dat bijna alleen maar voordelen. Het enige nadeel dat je hebt, is dat je wellicht in het verleden wel eens wat geëxperimenteerd hebt met iets wat toen de normaalste zaak van de wereld was en door Google door de vingers werd gezien, maar wat vandaag de dag keihard black hat-SEO is. Gelukkig kun je tegenwoordig zelf veel oplossen, bijvoorbeeld met de Google Disavow-tool. Handig om te doen?

Iedere webmaster zal het herkennen: SEO – en dan met name linkbuilding – is een enorm tijdrovende klus. Het sturen van e-mails naar website-eigenaren om er dan achter te komen dat ongeveer een derde negatief reageert, bijna een derde allerlei lastige voorwaarden of tarieven heeft en een niet veel kleiner deel zelfs helemaal niet reageert.

Blijft er dus een handjevol over waar je wat mee kunt. Meestal niet genoeg, en dus moet je door naar ronde twee. Een lastig klusje dus waardoor je al snel neigt naar een wat grijzer gebied waar sommige mensen jaren later nog altijd voor moeten bloeden.

Na al die jaren ben ik dus blij dat ik nooit de ambitie heb gehad om écht altijd die nummer één posities te willen hebben.

Want net als met het wielrennen moet je zelfs als je het spelletje goed begrijpt, toch net wat verder gaan dan de rest om te winnen. Want wat jaren geleden bijna elk bureau deed en gewoon acceptabele linkbuilding was, is nu opeens ‘black hat’-SEO en als je niet oppast ben jij het die gestraft kan worden.

Gelukkig is er ook een oplossing  en biedt Google de Disavow-tool.

Google Disavow-tool

Met de Google Disavow-tool kun jij, vergelijkbaar met alle doping-gebruikers in het wielrennen, eerlijk aangeven dat een bepaald deel uit je verleden niet helemaal correct is geweest. Dat je niet (langer) instaat voor de waarde die een specifieke link jouw website geeft. PageRank of niet.

En dus zijn verschillende website-eigenaren actief aan het opschonen gegaan van hun backlink-profiel. Het lijkt aan populariteit te winnen want als website-eigenaar krijg ik tegenwoordig ook allerlei verzoeken om juist een link te verwijderen.

Het zijn er nog niet zoveel als linkverzoeken, maar apart is het wel te noemen. Want dat Google met deze tool komt, wil niet zeggen dat het echt noodzakelijk is dat ook jij met je billen bloot moet. Natuurlijk zijn er veel partijen die in het verleden wel eens het grijzere gebied hebben opgezocht. Net zoals veel wielrenners wel eens iets rond doping hebben gedaan. Als jij geen Lance Armstrong, of zelfs maar Michael Boogert, bent geweest in het verleden is het niet erg als jij ook wel eens iets grijzer bent geweest.

Die paar buitenlandse forumlinks, blogcomments, of Facebook-links die je toen hebt aangemaakt heeft Google hoogstwaarschijnlijk al automatisch gedevalueerd. Als je het zelf kunt verwijderen en het een grijs gebied is moet je dat uiteraard doen, maar als je er niet meer bij kunt en nu al jaren schoon actief bent is er waarschijnlijk voor jou niets aan de hand.

Tenminste. Zo dacht ik erover. Matt Cutts gaf eind 2013 nog eens aan dat zelfs als er via het Google Webmasters-dashboard geen enkele aanleiding voor is, je toch de Disavow-tool moet gebruiken voor links die je zelf niet vertrouwt. “If you’re at all stressed, if you’re worried, if you’re not able to sleep at night because you think Google might have something, or might see it, or we might get a spam report about you, or there might be some misunderstanding or an algorithm might rank your site lower, I would feel free to just go ahead and disavow those links as well.” aldus Matt Cutts in een recente toelichting.

Eigenlijk is hij van mening dat je je backlink-profiel goed in de gaten moet houden. Zeker bij nieuwe links, moet je even nagaan of die wel gewenst zijn. Google geeft je niet alleen invloed om je eigen fouten goed te maken, maar vraagt dus indirect zelfs of je hun werk voor ze wil doen. En dat laatste, gaat mij nou net te ver.

Mensen die in de stress schieten, bezorgd zijn, of zelfs slapeloze nachten hebben moeten vooral niet eens beginnen aan actieve linkbuilding want hoe open Google ook wil zijn, nog altijd is het algoritme van Google een van de beste bewaarde bedrijfsgeheimen in de geschiedenis en is er volgens de gemiddelde webmaster altijd wel iets dat niet klopt.

Mijn conclusie?

Ben je bezorgd, gestresst, of slaap je zelfs niet meer van je Google-positie?

Verkoop je site of zoek een andere baan. De Disavow-tool gaat jou geen nachtrust bezorgen.
Laat Google vooral zelf die resultaten bepalen en houd je vooral bezig met datgene waarvan je tenminste zeker weet dat het helpt.

Goede unieke content, aanbevelingen van derden en een social media-strategie hebben stuk voor stuk honderd keer meer invloed dan het verwijderen van links. De Google Disavow-tool gaat jouw website echt niet beter vindbaar maken.

De tool is naar mijn mening niets meer of minder dan een mogelijkheid van een nieuwe frisse start voor foute cowboys met een slecht geweten. Die weten er ongetwijfeld raad mee.






Geschreven door Dirkjan Vis

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Dirkjan-vierkant1.jpgInternetondernemer sinds 2002 en eigenaar van internetbureau Zietuwel.nl te Utrecht. Dirkjan is vooral bekend van zijn ecommerce-sites als www.webwinkelweblog.nl & www.webwinkelforum.nl, maar heeft daarnaast ook enkele portalen gericht op startende ondernemers.