Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Storytelling: de zoektocht naar een goed verhaal!

Er gaat niks boven mooie verhalen. Sinds we klein zijn komen we al in aanraking met verhalen. Ouders die voorlezen, de Disney films en ga zo maar door. Verhalen raken ons, en in veel gevallen kunnen wij onszelf erin verplaatsen. Ook op online kanalen zien we steeds vaker het begrip storytelling terugkomen. De platte communicatie maakt plaats voor sterke en diepgaande verhalen die mensen weten te raken. Een ontwikkeling die op dit moment in volle gang is.

Alleen wordt er momenteel zoveel gesproken en geschreven over storytelling dat lang niet alles meer onder storytelling valt. Wat houdt storytelling nou precies in? Wie kan dit nou beter uitleggen dan Pixar, het bedrijf dat jaarlijks prachtige verhalen produceert.

De Pixar Pitch: Vind jouw eigen verhaallijn

De afgelopen tijd heeft Emma Coats van Pixar een paar prachtige handvatten verspreid op Twitter om bedrijven en geïnteresseerden op weg te helpen met hun eigen verhaal. Pixar heeft daarvoor 22 handige storytelling tips op een rij gezet om jou in die juiste richting te helpen. En één ervan licht ik hieronder kort toe.

Zo schijnt Pixar een script te gebruiken om hun verhaal in grote lijnen op te zetten. Het script vind je hieronder.

Once upon a time there was ___. Every day, ___. One day ___. Because of that, ___. Because of that, ___. Until finally ___.

Een voorbeeld dat toegepast is op de film Finding Nemo:

Once upon a time there was ”¦ a widowed fish, named Marlin, who was extremely protective of his only son, Nemo. Every day ”¦ Marlin warned Nemo of the ocean’s dangers and implored him not to swim far away. One day ”¦ in an act of defiance, Nemo ignores his father’s warnings and swims into the open water. Because of that ”¦ he is captured by a diver and ends up in the fish tank of a dentist in Sydney. Because of that ”¦ Marlin sets off on a journey to recover Nemo, enlisting the help of other sea creatures along the way. Until finally ”¦ Marlin and Nemo find each other, reunite and learn that love depends on trust.

Kenmerken van een goed verhaal

Er zijn een aantal praktische punten waar je zeker rekening mee moet houden als jij aan de slag gaat met storytelling voor jouw merk / bedrijf. (Tesselaar/Scheringa, Storytelling Handboek, Boom 2008)

  • Een verhaal heeft altijd een begin, midden en einde.

  • Het bevat narratieve psychologische elementen:

    • een hoofdpersoon;

    • een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een worsteling, dilemma of conflict;

    • tegenstanders en medestanders.

    • Het is authentiek: waar of waar-achtig.

    • Het is persoonlijk.

    • Het is prikkelend en roept emotie op en/of wordt met emotie verteld.

On-Storytelling-2-1024x778






Geschreven door Bastiaan Neurink

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Bastiaan-Neurink100x100.jpgBastiaan Neurink is Social Media Manager bij DailyDialogues, en daarnaast blogger voor Frankwatching. DailyDialogues is een bedrijf gericht op social media management en outsourcing, denk hierbij aan; Content creatie & management, Webcare, Community management en social media campagnes.