Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Van productfoto naar productpresentatie

Waar zouden we zijn zonder beeld in de huidige maatschappij. Waar járen geleden je nog kon volstaan met een advertentie in de lokale krant om je fiets of afgeragde brommer te verkopen, moet je tegenwoordig helemaal wat meer uit de kast halen. Op de welbekende websites waar je je tweedehands fiets kunt aanprijzen tussen advertenties van alle handelaren kom je niet meer weg met een stukje tekst. Zelfs een vage foto volstaat niet, minstens 4 foto’s en een aantal details. 8 foto’s is geen uitzondering.

productpresentatie

En kijk eens naar de timeline van (nog steeds op moment van dit schrijven) het immens populaire Facebook. Denk daar de foto’s eens weg”¦

De fotobusiness doet het niet goed zeggen ze, maar volgens mij loopt iedereen met een camera rond. Als het niet een digitale spiegelreflex of een systeemcamera is, dan op zijn minst een camera op de telefoon. En die telefoon deelt foto’s en video’s alsof het niets is.

In 1 klik staat dat beeld op Facebook, Google+, Instagram, YouTube en ik kan nog wel even doorgaan. Filtertje erover en het ziet er nog kek uit ook.

Kortom, beeld maakt een steeds belangrijker onderdeel uit van onze belevingswereld.

Nu ben ik fotograaf en hoor ik veel kommer en kwel van de collega’s in mijn netwerk. De waarde van het beeld devalueert, men zou er steeds minder voor over hebben en zelf foto’s maken wordt door de digitale techniek erg eenvoudig.

Kansen

Zelf denk ik daar iets anders over, dat de wereld om ons heen verandert is een feit, dat zal morgen niet anders zijn. Daar liggen ook kansen, maar je moet ze wel willen zien.

Even een kleine opsomming:

  • Vorig jaar werden meer foto’s gemaakt dan in de 10 jaar daarvoor.
  • Video maakt een stormachtige ontwikkeling door, een productvideo kan 31% van de shoppers overtuigen om je product te kopen en maar liefst 50% krijgt meer vertrouwen in het product door een video te bekijken.
  • Zonder foto’s verkoop je minder.
  • 1 foto is niet meer voldoende, het blijkt dat meerdere foto’s leidt tot 58% meer verkopen. 
  • Betere productpresentatie zorgt voor minder retouren, 25% van redenen voor retour is dat het product niet was zoals verwacht. 
  • Zaken worden steeds vaker uitgelegd via een infographic
  • Groeiende belangstelling voor 360 productfotografie, er zijn onderzoeken die aantonen dat een conversieverhoging van 30% tot 40 % mogelijk is.
  • Design van websites speelt een steeds belangrijkere rol, het moet er professioneel uitzien.

Nieuwe ontwikkeling: productpresentatie

Nu hoef ik niet uit te leggen dat je moet zorgen voor productfoto’s als je producten via internet wilt verkopen. Dat lijkt me algemeen geaccepteerd.

Maar ik verwacht dat we aan de vooravond staan van een nieuwe ontwikkeling. We gaan van productfoto naar productpresentatie. We zullen er voor moeten zorgen dat de productbeleving zo dicht mogelijk die van de fysieke winkel benadert.

Afhankelijk van het type product zal je een afweging moeten maken welke instrumenten de kans op verkoopsucces zo groot mogelijk maken. Daarbij zijn veel mogelijkheden, zoals:

  • Productfoto’s
  • 360 graden productfotografie, waarbij de klant het product zelf helemaal rondom kan bekijken.
  • Video, in de vorm van productpresentaties of bijvoorbeeld unboxing of instructie.
  • 3D modelling, hierbij wordt gebruik gemaakt van 3D techniek waarbij het product wordt gereconstrueerd zodat het vrij kan worden geroteerd en bekeken.
  • 3D print technieken

batch5d

Afhankelijk van het budget zul je dus een afweging moeten maken welke instrumenten of mix daarvan, je in gaat zetten voor jou productpresentatie.

Als je alleen al naar de productfotografie kijkt zijn er vele mogelijkheden, variërend van een witte achtergrond tot sfeerfotografie. Kleding kun je plat fotograferen, op een pop, in 3D of op een model, met of zonder achtergrond.

Laat je puur het product zien, of ook de gebruiksfuncties of de omgeving waarin het product gebruikt wordt of tot zijn recht komt?

Maak een plan!

Voor de uitstraling van je website of webwinkel kan dit van doorslaggevend belang zijn. Dit is de kans om je te onderscheiden van je concurrenten. Maak dus een plan voor je productpresentatie en denk niet te snel dat je met een paar zelfgemaakte foto’s wel klaar bent!






Geschreven door Arie Bruinsma

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Arie-Bruinsma.jpgArie is specialist op het gebied van 360 graden productrotaties en productfotografie. Met een achtergrond in e-commerce en fotografie kent hij het klappen van de zweep. Altijd nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen en toegevoegde waarde voor de klant.