Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Waarom webinars fantastisch zijn

In een ideale wereld wordt iedereen klant bij je. De praktijk is echter anders, want er verstrijkt vaak tijd tussen het moment dat iemand je opmerkt en – hopelijk – zaken met je doet. Met webinars kun je toekomstige klanten opwarmen. Je laat zien dat je verstand van zaken hebt en je attendeert geïnteresseerden op het belang van jouw product of dienst.

Dit zijn 7 redenen waarom webinars fantastisch zijn:

1. Deelnemers aan een webinar zijn geïnteresseerd in jouw aanbod

Ga je wel eens naar een netwerkbijeenkomst? Ik zelden, omdat het veel tijd kost en het weinig oplevert. Een beetje babbelen is natuurlijk leuk, maar je weet nooit of de ander geïnteresseerd is in jouw aanbod. Met webinars weet je dat wel.

Geef je een webinar over een belangrijk onderwerp voor jouw doelgroep, dan weet je vooraf dat inschrijvers geïnteresseerd zijn. Ze hebben nagedacht over het onderwerp en willen er (op termijn) iets mee doen. Dit zijn de mensen die je wilt bereiken en waar mogelijk business uitrolt.

2. Webinars zijn interactief

Op een weblog deel je kennis, maar het is behoorlijk eenzijdig. Je schrijft een stuk, waarvan je hoopt dat lezers er wat aan hebben en dan is het afwachten. Als je geluk hebt krijg je linkjes, likes, retweets en reacties, maar dit gebeurt ook vaak niet.

Bij een webinar kun je bewust interactie inbouwen. Je deelt je kennis als expert en tussendoor stel je vragen of open je een enquête. Omdat je de naam van vragenstellers in een venster ziet kun je deelnemers persoonlijk bedanken of welkom heten. Het is interactief en deelnemers waarderen dat.

3. Deelnemen is gratis

Gratis waardevolle kennis opdoen, wie wil dat nou niet? Webinars zijn interessant, meestal gratis en je neemt deel achter je computer, dus dat kost weinig tijd. Voor deelnemers zijn webinars daarom een mooie kans om vrijblijvend hun kennis e vergroten.

4. Verzamel leads met webinars

Vanaf het moment dat iemand je ‘winkeltje’ binnenloopt en een product bij je koopt verstrijkt er tijd. In die periode wil je hem overtuigen dat jij de beste partij bent voor de deal. Dat overtuigen kan een paar seconden duren – bijvoorbeeld door prachtige testimonials en garanties – maar ook weken, of zelfs maanden. In het laatste geval kun je mensen langzaam opwarmen, door het delen van kennis en waardevolle tips of inzichten.

Webinars zijn een prachtige manier om nieuwe ‘prospects’ te bereiken. Via het webinar komen ze met je in aanraking en je kunt dit opvolgen met e-mail nieuwsbrieven. Zo vergoot je snel de kring van potentiële klanten.

5. Webinars geven is gratis

Of een webinar geven iets voor je is moet je uitproberen. GoToWebinar kun je 30-dagen gratis uitproberen en met het programma deel je je beeldscherm met maximaal 100 mensen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een Powerpoint- of Prezi-presentatie starten en aan elkaar praten. Via een chat-scherm kunnen deelnemers vragen stellen.

Wil je het eenvoudiger, probeer dan een Google Hangout on Air, zoals Karelgeenen.nl doet met AnswersOnAir ;-). Het enige dat je nodig hebt is een webcam en een microfoon. Zo zag ik onlangs iemand een half uur praten over een social media-strategie, zonder ook maar een dia te gebruiken. En dat was ook niet nodig, want het verhaal was interessant genoeg.

6. Webinars dwingen je te publiceren

Zonder content word je nauwelijks gevonden op internet, maar niet iedereen is even goed in het schrijven van goede blogs of het opnemen van waardevolle video’s. Veel mensen laten zich ook weerhouden door een kritisch stemmetje in hun hoofd, dat zegt dat het nooit goed genoeg is. Heb jij dat ook? Dan is een webinar een zegen.

Tijdens een webinar zit het publiek voor je klaar en moet je ‘leveren’. Misschien komen de zinnen er dan niet zo vloeiend uit als je zou willen, maar zolang je boodschap waardevol is maakt dat niets uit en vergeeft het publiek je het graag. Na een webinar heb je een uur waardevolle content en misschien heb je daarna de smaak helemaal te pakken.

7. Webinars kun je hergebruiken

Een e-book of whitepaper maken kost veel tijd. Geef je een webinar dan kun je er opnames van maken en deze weggeven aan nieuwsbrief-inschrijvers. Je kunt de opnames eventueel ook in stukken knippen en ze hergebruiken als video-blogs. In weinig tijd maak je dus veel content dat je kunt hergebruiken en waar je weer nieuwe klanten mee kunt werven.

Wat je verder moet weten over webinars

Ik raad je het organiseren van een website van harte aan, maar er zijn nog wel een paar punten waar je op moet letten.

1. Je wordt er doodmoe van. Ook al presenteer je misschien maar een uurtje, een webinar tot een goed einde brengen vergt veel concentratie. Onderschat dat niet.

2. Zorg voor een goede microfoon en een snelle internetverbinding. Je moet er niet aan denken dat je computer er halverwege de uitzending mee stopt.

3. Doet je webcam of geluid het niet? Probeer een andere browser! Het klinkt stom, maar met deze tip had ik me een uur aan ergernissen kunnen besparen.

4. Verzin een prikkelend onderwerp en een spannende titel, zodat mensen zich eerder aanmelden.

5. Maak het niet te commercieel en steek tijd in de follow-up. Als je 5 minuten reclame maakt aan het einde van een webinar is dat niet erg, maar leg de nadruk op kennis delen. In de follow-up kun je deelnemers per e-mail attenderen op de opnames en verder enthousiasmeren om zaken met je te doen.






Geschreven door Rutger Steenbergen

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/rutger-seo-zwolle-2012.jpgRutger Steenbergen is (SEO-)schrijver, trainer en freelance online marketeer. Met zijn bedrijf SEO Zwolle helpt hij ondernemers bij het succesvoller maken van hun website.