Naar
boven

Home > Online marketing tips 2014

Wees relevant als je wilt scoren in Google

Wil je scoren in de zoekmachine, hamer dan op relevantie. Voor Google is relevantie heel belangrijk, zowel voor paid als organic search. Maar ook de doelgroep die je aanspreekt wil dat je relevant bent. Hoe je dit doet? Het begint met het bepalen van wat relevantie voor jouw bedrijf inhoudt.

Sokkengroothandel (voorbeeldje)

Ik pak een willekeurig voorbeeld van een sokkengroothandel om één en ander te verduidelijken. Voor een sokkengroothandel is ‘sokken’  key voor zijn business. Alles wat hij doet, denkt, schrijft, plaatst en verkondigt heeft dus te maken met sokken. Maar ook met voeten, wol, katoen, tenen, mode en eventueel zelfs schoenen. Je kunt het dus breder trekken, maar de basis is in dit geval de sok. Zolang het over sokken gaat is het relevant.

Corporate website

Op de corporate website vertel je wat je doet. Als je dit goed en begrijpelijk uitlegt, is het voor zowel bezoekers (potentiele klanten) als Google duidelijk wat ze aan je hebben. Voor de combinatie van Sokken en Groothandel kun je dus bij dit voorbeeldbedrijf terecht.

Blog en artikelen

Bloggen is leuk, het zorgt voor betrokkenheid en het vertelt veel over je bedrijf. Blogs kunnen overal over gaan, maar ze moeten vooral weer relevant zijn. Dus blog over sokken, mode en wat de relatie tussen de grootte van de voet en de sokmaat is. Ik noem maar wat. Een artikel over een lokaal evenement past hier weer veel minder goed tussen. Behalve als je daar als bedrijf een rol in speelt natuurlijk. Maar dan moet er wel weer een link zijn met jouw keybusiness. Hou bij het schrijven dus altijd die belangrijkste woorden (of woord) voor jouw bedrijf in gedachte en schrijf daarover.

Social Media

In social media is het lastiger dan op de website of een blog om de relevantie vast te zetten op één woord of  groep woorden. Binnen het sociale geheel weid je heel snel uit. Van sokken naar voeten, naar mode, naar ontwerpers, naar een fabrikant, Bangladesh, Azië, reizen, enzovoorts. Ondertussen heeft het met sokken nog weinig te maken. Als je sociaal communiceert op Twitter en Facebook mag je best een klein beetje van je ‘key’ afwijken. Maar probeer toch altijd dat ene woord in gedachte te houden.

Google Adwords

Over Adwords hoef ik natuurlijk niet te vertellen hoe belangrijk relevantie daarbij is. Google kijkt naar de zoekwoorden, de advertentieteksten en naar de landingspagina’s. Zijn ze relevant, dan krijg je een hogere kwaliteitsscore en komt jouw advertentie hoger te staan tegen lagere kosten. Zo levert relevantie meteen zichtbaar resultaat op. Draait het om organische zoekresultaten? Dan is relevantie nog belangrijker. Niet alleen per (landings)pagina, maar ook voor de website als geheel.

En weet je het al? Wat is de ‘key’ van jouw business?






Geschreven door Chris van Marion

https://www.karelgeenen.nl/wp-content/uploads/Chris-van-Marion.jpgChris is eigenaar van Online Ambitie, bureau voor internetredactie en webmanagement. Hij helpt bedrijven bij het realiseren van hun eigen online ambitie. Door middel van een actuele, uitdijende en online aanwezige website behalen zijn klanten de conversie die ze verwachten.