Naar
boven
Logo Karel Geenen

Wordt je Adwords advertentie wel vaak genoeg vertoond?

Google Adwords vertoningsaandeelBij Google Adwords is het sinds kort ook mogelijk om te zien hoe vaak (percentage) je advertentie vertoond wordt ten opzichte van het aantal zoekopdrachten. Op de Google FAQ-pagina is het volgende te lezen (Google spreekt overigens van het vertoningsaandeel):

Het vertoningsaandeel is een nieuwe AdWords-statistiek. Hiervoor worden de vertoningen van uw advertenties berekend als percentage van alle beschikbare vertoningen in de markt waarop u zich richt. Deze statistiek is beschikbaar op het campagne- en accountniveau voor zoeken.

Met andere woorden, het vertoningsaandeel geeft weer hoe vaak je advertentie vertoond wordt in verhouding met het aantal keer dat je advertentie vertoond had kunnen worden op basis van je campagne en advertentie instellingen. Dit is een zeer handige statistiek om te zien of dat je advertentie misschien wel vaker vertoond zou kunnen worden.

In het voorbeeld hieronder is te zien dat deze campagne niet zo vaak vertoond wordt ten opzichte van wat mogelijk is.

 

vertoningsaandeel

 

Vertoningsaandeel: Percentage van het aantal keren dat de advertenties vertoond zijn ten opzichte van het totale aantal impressies wat binnen die markt mogelijk is.

Verloren vertoningsaandeel (positie): Percentage van gemiste vertoningen door een lage Ad Rank (CPC x Kwaliteitsscore).

Verloren vertoningsaandeel (budget): Percentage van gemiste vertoningen door budgetinstellingen.

Met deze tool kun je dus in de gaten houden of dat je advertentie wel vaak genoeg vertoond wordt en wat de reden is dat bepaalde campagnes niet optimaal vertoond worden.

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
10 reacties op "Wordt je Adwords advertentie wel vaak genoeg vertoond?"
  • Sint zegt:
    06 jul, 2007 om 11:56

    Slim dat men dit doet. Als je ziet dat je vertoningsaandeel laag is of afneemt zul je je toch al snel gaan afvragen of je je budgetten niet zou moeten verhogen. Al zou ik me er niet zo snel druk om maken en eerder de diepte in willen gaan om meer impressies voor dezelfde prijs te krijgen.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 jul, 2007 om 11:59

    Ben ik zeker met je eens Sint. Eigenlijk toch wel mooi om te zien… Google helpt adverteerders hiermee maar tegelijkertijd zorgen dergelijke statistieken ook voor actiever adverteren (wat weer meer centjes voor Google oplevert…)

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    08 jul, 2007 om 17:26

    Hallo Karel,

    Deze informatie is heel erg waardevol. Bedankt hiervoor.

    Ik neem deel bij een affiliate program en heb er dus een campagne voor lopen. Ik betal 0,01 per klik en ontvang 0,09 per unieke bezoeker. Ondanks mijn lage bod heeft die campagne wonderbaarlijk hoge posities en een verbazingwekkende CTR van 25%-30%.

    Nu zie ik, dat de campagne nog niet eens de 10% van de mogelijke vertoningen krijgt. Ik ga dus meteen het budget opschroeven.

    Fijne dag nog!

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    08 jul, 2007 om 17:30

    Even nog dit:

    Me viel net op dat het huidige budget voor de campagne nooit helemaal gehaald werd. Dit is natuurlijk een beetje raar. Maar oké, heb net het budget met 300% verhoogt en laat me verrassen.

    Groetjes
    Mario

    Reageren
  • Robert Dreher zegt:
    19 jul, 2007 om 14:25

    Hoi Mario,

    Je gaf aan dat je budget niet gehaald wordt en dat je campagne toch niet eens 10% haalt (aantal vertoningen) van wat mogelijk is.

    Dat vond je een beetje raar. Toch heb je het budget verhoogd.

    Is het nu beter geworden?

    Ik denk het volgende. Het komt niet door je budget maar door het feit dat Google in 90% van de gevallen je advertentie gewoonweg niet weergeeft.

    Dit heeft naar mijn inzien met relevantie te maken. Je kan dus het aantal vertoningen vergroten door te testen met nieuwe advertentie teksten, al dan niet in een nieuwe groep.

    Zelf heb ik op deze manier het aantal vertoningen met ruim 10% verbeterd zonder mijn dagbudget aan te passen.

    Succes, Robert Dreher

    Reageren
  • Robert Dreher zegt:
    19 jul, 2007 om 14:27

    O ja, en door je keyword meer te verfijnen (denk ook aan negatieve keywords).

    Robert Dreher

    Reageren
  • Sergio zegt:
    30 jul, 2007 om 14:03

    Toch vraag ik mij af in hoeverre zo’n cijfer echt betrouwbaar is, en niet voornamelijk een stille hint om het budget van een campagne op te hogen.

    Toch best een heel aardige indicatie.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    30 jul, 2007 om 18:32

    @Sergio

    Het is inderdaad niet voor niks gedaan… Alles wat Google doet is om er zelf natuurlijk ook beter van te worden..

    Reageren
  • Tim zegt:
    06 nov, 2008 om 17:18

    Iemand die ik ken doet denk ik iets goed fout:
    Status Vertoningen Aantal klikken CTR Gem. CPC
    Actief 3.064 21 0,69% € 0,23

    Wie kan een tip geven

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    21 feb, 2011 om 13:36

    Dit wist ik nog niet, bedankt voor de tip! Valt me nog mee hoe vaak we worden getoond, maar ik ga toch de ads wat verbeteren om zo relevanter te worden.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014