Naar
boven
Logo Karel Geenen

Online zakendoen, de valkuilen

Via Frankwatching las ik dat Ernst & Young onlangs een nieuw rapport, ICT Barometer over online zakendoen, heeft gepubliceerd (klik hier om het rapport te downloaden, pdf 61kb).

In dit rapport komen een aantal interessante zaken naar voren. Het meest interessant onderdeel zijn de zogenaamde valkuilen voor online zakendoen die in het rapport besproken worden. In dit artikel ga ik wat dieper in op een aantal van deze valkuilen en hoe we deze kunnen voorkomen.

De valkuilen volgens Ernst & Young
In het rapport zijn de volgende valkuilen benoemd (van groot naar klein):

  1. Gebrekkige kwaliteit van website
  2. Gebrekkige afstemming interne bedrijfsprocessen
  3. Producten/diensten zijn niet geschikt voor e-commerce
  4. Gebrekkige veiligheid
  5. Hoge kosten investeringen en onderhoud
  6. Te weinig klanten volume
  7. Hoge leverkosten / distributiekosten
  8. Gebrekkige distributie


Gebrekkige kwaliteit van website
Dit is natuurlijk een open deur. Een website van slechte kwaliteit zal inderdaad niet bijdragen aan een positief online resultaat. Logisch, zou Johan Cruijff zeggen.

Toch is kwaliteit een zeer ruim begrip. Want hebben we het hier over kwaliteit van het design, de gebruiksvriendelijk of conversies? Uiteraard zijn het design en de gebruiksvriendelijkheid ondergeschikt aan de conversies.

Mijn tip is daarom vanuit de klant en de conversies te denken. Waarom komt een bezoeker naar mijn website en wat denkt hij of zij daar te kunnen doen? Zorg ervoor dat hij of zij dit ook daadwerkelijk kan doen.

Laten we als voorbeeld een webwinkel in babykamers nemen. Wat komt een bezoeker daar doen? Juist, babykamers bestellen. Dus de website moet ontworpen zijn voor mensen die op zoek zijn naar een babykamer en de conversie is de daadwerkelijke aankoop. Simpel.

Tijdens het ontwerpen van de website is het dus belangrijk dat er mensen bij betrokken zijn die tot de doelgroep behoren.

Denk vanuit de klant en de conversies…

Producten/diensten zijn niet geschikt voor e-commerce
Uiteraard zijn niet alle producten geschikt voor e-commerce. Maar e-commerce wordt hier begrepen als “aankopen via internet”. Iemand die luxe jachten van 1,5 miljoen euro verkoopt zal inderdaad weinig via een webshop verkopen.

Toch geldt ook hier weer: denk vanuit de klant en de conversies. De klant wil een jacht kopen en gaat hiernaar op zoek. De kans is groot dat deze zoekopdracht via internet zal beginnen. Hij of zij wil immers bedrijven vinden die dergelijke jachten verkoopt.

Daarom is het ook voor deze bedrijven belangrijk dat ze online te vinden zijn. Maar bezoekers komen niet met de verwachting om online een jacht te kopen. Dat is in dit geval dus geen conversie. Hij of zij wil waarschijnlijk zien wat voor soort jachten het bedrijf verkoopt en deze komen bezichtigen. Denk dus ook vanuit deze gedachte (de klant). De conversie zou in dit geval dus het plannen van een afspraak kunnen zijn.

Voor bijna alle producten en diensten is een website dus wenselijk. Echter zijn zij niet allen geschikt voor e-commerce (verkopen via internet).

Conclusie
Door vanuit de klant te denken kunnen een hoop problemen voorkomen worden. Valkuilen als een gebrekkige afstemming van de interne bedrijfsprocessen en gebrekkige distributie zijn in mijn ogen zaken die een vereiste zijn voor een succesvolle online onderneming. Een kwalitatieve website is belangrijk maar zonder een goede organisatie is deze niks waard!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
4 reacties op "Online zakendoen, de valkuilen"
  • Wonen in Duitsland zegt:
    10 jul, 2008 om 16:14

    Leuke post :), Zie dingen die bij ons beter kunnen of inderdaad al gedaan worden.

    Reageren
  • Nicolas Mertens zegt:
    11 jul, 2008 om 14:03

    Slechts 1 punt waar ik niet mee akkoord ga:

    “Hoge kosten investeringen en onderhoud”

    ik kan me onmogelijk inbeelden dat het opzetten van een online retailer meer kost en meer onderhoud vergt dan het huren/kopen & onderhouden van een pand, naambekendheid streek genereren, kosten van etalageproducten,…

    De algemeen werd toch geconcludeerd dat een online winkel minder kost dan een traditionele winkel????

    Reageren
  • Webdesignwereld zegt:
    14 jul, 2008 om 09:32

    Leuk artikel, en een prima conclussie… keep on the good work

    Reageren
  • Direct Marketing BBA zegt:
    26 jul, 2008 om 14:41

    Voor hoger-geprijsde artikels zou lead generatie een goed conversiedoel kunnen zijn. De potentiele kopers van een luxe jacht (yacht?) zouden wellicht in ruil voor hun gegevens een whitepaper willen over alle dingen die je moet regelen voordat je zo’n ding koopt.

    Op die manier bekeken zijn er dus maar heel weinig producten/diensten ongeschikt voor e-commerce. De doelstellingen zijn alleen anders.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014