Naar
boven
Logo Karel Geenen

De kracht van superconnectors

Tegenwoordig heeft iedereen een heleboel vrienden en zakelijke relaties. Maar echte vrienden kun je toch maar op één hand tellen? Nou ja niet helemaal als je uitgaat van het getal van Dunbar. In 1993 kwam Robin Dunbar met zijn bevinding dat het aantal individuen waarmee een persoon een stabiele sociale relatie kan onderhouden rond de 150 ligt.

Vriendschap komt van twee kanten

Voorwaarde is wel dat alle 150 mensen hun best doen om deze relatie goed te houden. Laten we eerlijk zijn daar gaat het vaak fout. Vriendschap komt van twee kanten. Maar wat betekent dit concreet voor netwerken aangezien de meeste mensen meer dan 150 connections op Linkedin hebben en een veelvoud aan vrienden op Hyves.

Moeten we nu massaal gaan ontvrienden? Volgens trendwatchers wordt dit namelijk de nieuwe trend in 2009. Het NRC.next bericht dat mensen  ‘netwerk-moe’ worden en anno 2009 meer behoefte hebben aan kwaliteitscontacten en onthaasting. Ik denk dat het allemaal niet zo’n vaart loopt maar dat iedereen wel inmiddels begint te snappen dat het niet altijd handig is om maar iedereen toe te voegen aan zijn zakelijk of privéprofiel.

Superconnectors

Hoe zorg je ervoor dat je uit de connections op Linkedin meer haalt dan een levenloze brij van contacten? Moet je flink de schaar in je contacten gaan zetten en zorgen dat je niet meer dan 150 connections hebt? Of ligt het allemaal niet zo zwart wit? Eigenlijk is het heel simpel. Ga op zoek naar superconnectors.

Je kent ze vast wel mensen die zo’n beetje iedereen lijken te kennen. Netwerkers pur sang. Mensen die werk hebben gemaakt van het netwerken en mensen die wat voor jou kunnen en willen betekenen. Het is ontzettend waardevol dat je een aantal van die mensen in je netwerk hebt zitten. Zij brengen je weer in contact met andere belangrijke personen.

De basis

Maar de basis begint altijd bij jezelf. Zorg ervoor dat je weet wie je connections zijn en zorg dat jij bij die 150 personen behoort waar zij energie in willen steken. Kortom geef niet alleen visitekaartjes af maar vraag ook om het visitekaartje van de tegenpartij. Signaleer sales opportunities en breng mensen samen. Creëer toegevoegde waarde voor je connections. Zorg ervoor dat het voor hun interessant is om deel uit te maken van jouw netwerk. Wanneer je passief omgaat met je connections zul je er snel achter komen dat vriendschap van twee kanten komt. En onthoud dat praten met vreemden best wel weer mag hoor als je volwassen bent!”


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
1 reactie op "De kracht van superconnectors"
  • Stijn zegt:
    13 feb, 2009 om 17:52

    Superconnectors zijn zeker belangrijk. Maar het probleem is voor mij dat mijn een vrienden netwerk weinig met computers heeft. Ik kan dus wel een superconnector hebben in mijn vriendenkring, maar die heeft niet de goede vrienden, wel veel.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014