Naar
boven
Logo Karel Geenen

Menu of Inhoud?

Het heeft even geduurd, maar hier is weer een klein artikeltje van me. Ik weet het: het gaat niet over competitive intelligence. Hierover hebben jullie nog twee artikelen tegoed. Maar ik zag vandaag (zondag) iets dat mij er opviel. Het gaat over inhoud versus menu: waar klikt men het meeste op?

Hieronder is namelijk een stuk van de site-overlay van mijn website. De links in de opsommingen komen overeen met de links in het menu, behalve de “home” (die staat wel in het menu, maar niet in de tekst).

Ik heb de links in het menu getagd, waardoor Google Analytics de verschillende links in tekst en menu als uniek zien (als je dit niet doet, geeft Analytics voor beide links dezefde getallen: dit is geen toeval want Analytics geeft informatie per link, niet per positie).

Menu of inhoud

En wat valt er op? Mensen klikken liever op de tekst dan op de links in het menu. Dat is handig om te weten! Sterker nog: de mensen klikken eigenlijk alleen maar in de tekst, behalve als hier iets niet voor handen is (zoals “home”).

Dus gebruik maken van tekst is heel belangrijk op uw website. Maar pas op: het schrijven van webteksten is een vak apart. Als u hier weinig verstand van heeft, laat hier dan een usability-expert of een tekstschrijver voor het web naar kijken. Je kan hier overigens heel simpel mee experimenteren via Google Website Optimizer, een gratis tool van Google.

Wat zijn jullie ervaringen? Is bij jullie tekst ook belangrijker dan menu-items. Of heb ik geen goede menu-items. Of juist te sterke tekst. En is dit een positief iets, neutraal, of zou ik er naar moeten streven mensen via het menu keuzes te laten maken? Laat jullie comments op mijn website of bovenstaande tekst maar horen!

Meer info? www.markvanloon.com, mijn persoonlijk profiel of Google Analytics

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
13 reacties op "Menu of Inhoud?"
  • Edwin zegt:
    17 sep, 2008 om 19:34

    Ik moet zeggen dat ik daar al langer rekening mee hou, niet omdat ik dit heb opgemerkt door een technische analyse, maar omdat ik zelf daar gevoelig voor ben.
    Leuk om te merken dat een onderbouwde analyse mijn gevoel ondersteund.
    Contentlinks geven de mogelijkheid om verduidelijkende en wervende teksten te schrijven. Ook verhogen ze de conversie op een meestal saaie inleidende homepagina.

    Reageren
  • Peter zegt:
    17 sep, 2008 om 19:35

    Ik had wel verwacht dat mensen meer op de links in het content gebied, maar de verschillen zijn wel groot te noemen. Hoe bedoel je trouwens dat je de links in het menu ‘getagd’ hebt? De link in de tekst en en de corresponderende link in het menu gaan wel naar dezelfde url toe?

    Reageren
  • Oeds zegt:
    17 sep, 2008 om 23:31

    Leuke info!
    Ik denk echter dat als je het menu op een andere positie neer zou zetten, dat de stats weer anders zouden zijn. Zelf ben ik, als webshopeigenaar, gefocused op menu’s links in het midden.
    Misschien kun je even testen door je layout om te gooien?
    @peter
    door de links los van elkaar te taggen kun je per link de resultaten meten, ook al gaan deze naar dezelfde url. Daar is het eigenlijk voor bedoeld, om die gegevens op te splitsen. Volgens mij staat er op Karel z’n blog ergens wel een artikel over.

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    18 sep, 2008 om 10:18

    @ Oeds en Peter
    Over het taggen van links heb ik inderdaad ook een artikel geschreven: http://www.karelgeenen.nl/20/google-analytics-tip-beter-gebruik-maken-van-de-site-overlay/

    @ Oeds
    Het zou inderdaad leuk zijn om mijn menu eens op een andere positie te zetten. Uiteraard had ik dit ook wel bedacht, maar ik heb bijzonder weinig tijd. Als ik er een keer aan toe kom, laat ik de resultaten uiteraard weten!

    @Edwin
    Ik denk dat je erg gelijk heb met het schrijven van teksten. Mijn diensten/producten zijn misschien wat te complex om te bepalen waar je moet klikken aan de hand van slechts 1 woord. Misschien is het bij website met wat simpelere content (zoals bol.com bijvoorbeeld) wel heel anders.

    Graag hoor ik jullie ideeen/expertise over bovenstaande. Ik vind het een interessant onderwerp!

    Reageren
  • René Greve zegt:
    18 sep, 2008 om 13:24

    De complexheid van je diensten maken het bijna vanzelfsprekend dat op je site op de linkteksten wordt geklikt. Daar staat in 1 zin de betekenis. Prima. Dat nodigt veel meer uit om op te klikken dan de menu-linken.

    Overigens, daarvoor staat
    `bied ik een vietal diensten`,
    oeps….

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    18 sep, 2008 om 16:14

    Beste René

    Ik ben op de hoogte van enkele foutjes. Helaas geen tijd om ze te verbeteren. Of juist niet helaas: het feit dat ik daar geen tijd voor heb zegt dat ik andere prioriteiten heb. Maar bedankt!

    Reageren
  • Sven zegt:
    18 sep, 2008 om 16:18

    Ik geef je gelijk, als ik er over na denk klik ik ook liever iets wat in de ‘content’ staat dan in het menu. Een menu is er denk ik ook alleen voor als je de weg kwijt bent ofzo.

    Toch denk ik ook dat het ligt aan het menu, ene menu klikt men sneller op dan het andere.

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    18 sep, 2008 om 19:51

    Interessant artikel. Eigenlijk nog nooit over nagedacht.

    Ben naar je website gesurft. Het eerste wat je doet is naar de tekst op de pagina kijken. Zoals je de tekstlinks heb ingedeeld is wel zo gebruiks vriendelijk. Bezoekers krijgen dan een duidelijker beeld van de pagina waar ze naar toe gaan.

    Als het om een website gaat met veel paginas en meerdere (sub)-onderwerpen. Dan lijkt me een menu toch wel makkelijker voor de bezoeker. Vooral ook bij pagina’s met veel text.

    Reageren
  • Jaap Som zegt:
    19 sep, 2008 om 09:12

    @Mark
    hm, sja dat taggen; Het heeft wel een heel groot nadeel. Naast Google Analytics zal de Googlebot ook verschillende pagina’s zien, dubbel geïndexeerd, dus niet slim voor SERP-positie in Google. Dus dat is de oplossing ook niet, lijkt me…

    Reageren
  • Marc Moonen zegt:
    19 sep, 2008 om 10:24

    Hoi Karel, klopt helemaal gelijk. Bezoekers gaan je niet vinden op je contact of “services” pagina, maar op trefwoorden. Daarom links via trefwoorden zijn erg belangrijk.

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    19 sep, 2008 om 10:46

    @jaap,

    Ik heb dubbele content uitgeschakeld door middel van mijn robots.txt, zie: http://www.markvanloon.com/robots.txt

    @rene @ferdi
    De wijze waarop ik mijn tekst op mijn homepage heb geschreven is geen toeval natuurlijk. Ik had van tevoren ook gedacht dat men liever op tekst dan op menu-items klikt. Echter, in dit artikel heb ik dat bevestigd gezien.

    Reageren
  • dave zegt:
    19 sep, 2008 om 16:54

    Ik denk dat het ook heel sterk afhankelijk is van je layout /kleurcombo en indeling.

    Als je op je site terechtkomt dan worden je ogen als het ware naar het ‘witte gedeelte’ van je pagina getrokken en de links lijken ook links (blauw&onderlijnd)..weinig mensen die aan de verleiding zullen kunnen weerstaan om er niet op te klikken..

    Je zou eens een test moeten doen waar je je hoofd wit maakt en je body blauw om te zien of dat enig verschil zou uitmaken.

    Dave

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    22 sep, 2008 om 08:32

    @Dave

    Da’s ook zo. Maar ik vind het geen probleem op zich dat mensen op mijn inhoud klikken. Sterker nog: ik heb mijn website daar min of meer op ingericht. Ik vond het alleen interessant.

    Maar op zich zou het interessant zijn daarop te experimenteren.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014